Spännande kurvor
avDet är många av er som varit mycket kritiska till Hermann Tilke och hans banor, tysken är väldigt noga med vad förarna tycker och berättade för mig för ett par år sedan att han alltid pratar med förarna innan han bygger en bana. Att han har ett par killar som går igenom skisserna och lämnar förslag till ändringar, men nu går han ett steg längre för att undvika kritik från teamen. Han låter teamen testa banstreckningen i en simulator innan han börjar att bygga Indiens GP-bana. Det är tänkt att det ska bli en riktigt trång bergochdalbana.
Flera stall har nu kommit med synpunkter på hur banan kan byggas om för att racen ska bli ännu mer spännande och som det låter när man tittar på projektet så verkar det finnas en del spännande kurvor. Bland annat går det uppför i 14 meter mellan den första och den tredje kurvan och kurva tio ska vara väldigt lik den omtalade kurva nummer åtta i Turkiet.
Målet är att banan ska vara klar för invigning i slutet av nästa år och att F1 ska köra där 2012.
Det låter lite mer lovande än årets GP i Sydkorea där banan ännu inte är invigd och racet körs i slutet av oktober.
•••
Nigel Mansell ska hjälpa tävlingsledningen den här helgen. Det gjorde han även i Storbritannien.
Om ni har glömt vilka som hjälpt till kommer listan här:
Bahrain: Alain Prost
Australien: Tom Kristensen
Malaysia: Johnny Herbert
Kina: Alexander Wurz
Spanien: Derek Warwick
Monaco: Damon Hill
Turkiet: Johnny Herbert
Kanada: Emerson Fittipaldi
Valencia: Heinz-Harald Frentzen
Storbritannien: Nigel Mansell
Tyskland: Danny Sullivan
Ungern: Derek Warwick