Stadsbana utan stad
avYeongam. Jag sitter och smakar på ordet och funderar över banan. När jag träffade Hermann Tilke för ett par år sedan så visade han mig ritningarna och förklarade med stora ord vilken underbar stadsbana den första delen av banan skulle bli och vilken härlig känsla det skulle vara både för förare och fans.
Men den bana som nu står färdig är absolut ingen stadsbana, man har helt enkelt inte hunnit bygga dit staden än.
Banan är färdig, det är väl en del småsaker som inte är okej än men det ska gå att tävla. Däremot lär det inte bli den känslan som arkitekten hade hoppats på.
Eller som han själv säger:
– Den behöver tid, stadsatmosfären måste komma och då blir det bra, säger Tilke till Autosport.
– På den första delen av banan är allt rätt nära medan den andra delen är en permanent bana med snabba kurvor. Det kommer säkerligen att bli spännande för förarna och den första delen har flera omkörningsmöjligheter, långa rakor och kraftiga inbromsningar.
Han förklarar också att anledningen till att det banbygget blivit så förskjutet är vädret. Dels var det sumpmark där banan skulle byggas och det tog lång tid innan det torkade upp så att det gick att bygga, sedan var perioden med monsunregn betydligt längre än normalt vilket gjorde att hela byggprojektet drog ut på tiden.
Han påpekar dessutom att det inte kommer att vara några problem med asfalten, den ska hålla, men han menar att det kommer att vara rätt halt.
•••
Toro Rosso fortsätter utan F-ducts.
•••
Susie Stoddart tog två poäng i sitt 50:e DTM lopp. Nu drömmer hon om ett F1-test, men Mercedesföraren vill inte att det ska vara något PR-test utan hon vill visa vad hon går för.
•••
Alan Jones ger tävlingsledningen lite understöd i helgen. Han vann VM 1980.