Stallorder eller överenskommelse?
avDet stora diskussionen nu är vad Red Bull gör, om Sebastian Vettel lämnar plats för Mark Webber om han leder före Webber och Alonso är trea.
Själv kör han för VM-titeln, men kan han inte ta den och Alonso ligger trea, då är de absolut inte omöjligt att han flyttar på sig för teamets skull.
Skulle det då kallas för teamorder och bestraffas?
Nej inte om förarna själva gör upp det, då handlar det om en intern överenskommelse mellan dem – precis som när en löpare eller skidåkare offrar sig för sitt landslag.
Samtidigt är det så att vinner Fernando Alonso titeln med mindre än sju poäng så vinner han tack vare stallordern från teamet på Hockenheim i somras. Han fick behålla poängen där, även om teamet fick böter.
Det känns som om det är samma sak, men de ena gav ordern via radion under racet och de andra bestämde sig innan racet för hur de gör vid en viss situation…Där i ligger skillnaden.
Så vad tycker ni? Vad är rätt och vad är fel?
•••
Lotusgruppen (som inte har något med F1-stallet Lotus att göra utan med sportbilarna) vill investera runt 600 miljoner kronor i Renault under tre år. Det är sedan möjligt att teamet heter Lotus Renault i framtiden och enligt Autosport kan det få stora konsekvenser för kontrakten. Enligt Autospirint skulle det kunna betyda att Robert Kubicas kontrakt inte gäller längre och att han då är fri att gå till vilket team ha vill.
•••
Vem kör för HRT i Abu Dhabi? Christian Klien, Sakon Yamamoto eller Bruno Senna. Klien körde senast – men har inte frågat än vad som gäller den kommande helgen.
•••
Rubens Barrichello har inget kontrakt för 2011, men han är positiv och tror att han kan stanna hos Williams. Nico Hülkenberg bör också ha stärkt sina aktier efter det att han hade pole i Brasilien.