Vad kostar en F1-plats?
avHar roat mig med att kolla in lite statistik och faktum är att världsmästaren har krönts i Brasilien vart enda år sedan 2005.
Fixar Alonso det på söndag? Han har redan tagit två titlar där så…
Vad tror ni?
Jag tror nog att det dröjer ett race till innan det är över, men jag skulle inte bli förvånad om det är Brasilien som stjäl showen i år igen. Kan vara rätt snyggt med tanke på att de får tillbaka finalen 2011.
•••
Snackade rätt länge med Björn Wirdheim i går. Man skulle kunna tänka sig att han var lite bitter med tanke på att hans F1-chans försvann när Red Bull köpte upp Jaguar, men det är han inte.
– Men man får bara en chans, så enkelt är det bara, jag hade taskig tajming, säger han.
Och han tror på en svensk framtid inom F1, men är rätt tydlig med att för Marcus Ericsson så håller det inte om han inte gör ett betydligt bättre resultat i GP2 nästa år.
– Det är bara supertalanger som vinner GP2 första året, vinner du andra året måste du gå vidare för vinner du under ditt tredje år i serien, då har tåget redan gått, säger Björn.
– Marcus har en bra chans, han är en bra förare, han har rätt uppbackning och han kör GP2. Nu måste han leverera.
Sedan är det så klart att det är bra om man har en tjock plånbok. Nicholas Todt, son till Jean och manager till bland annat Felipe Massa ondgjorde sig över betalförarna i går:
– På grund av den finanskris som hela världen drabbats av så har de små och medelstora teamen problem att få ihop budgeten och då har plötsligt de bästa förarna ur serierna under F1 svårt att få en förarplats. Jag som manager kan bara säga att i dag så behöver man rejäla summor redan i de lägre klasserna och bra resultat kan inte garantera en plats i F1.
Samtidigt är det många duktiga förare som haft ekonomisk hjälp in i F1, Niki Lauda fick hjälp av en österrikisk bank 1971, Mercedes sponsrade Michael Schumacher 1991 och den tidigare teamchefen i Minardi Paul Stoddart öppnade plånboken åt Mark Webber.
– I framtiden har bara de förare som kan kombinera bra sponsorer och bra resultat en chans, eller de som tar sig in i något utbildningsprogram hos Red Bull, McLaren eller Mercedes, för det går inte utan ekonomiskt stöd. För alla andra förare så blir det mycket, mycket svårare, säger Todt.
Till nästa år har ju Sauber redan valt Sergio Perez, Pastor Maldonado förhandlar med Williams och Vitalij Petrov har dragit många sponsorer till Renault.