Startsida / Inlägg

Barcelona – snacket från depån

av Anna Andersson

Det har snackats mycket om Bahrain och det kommer att snackas vidare fram till dess att Bernie Ecclestone och FIA enas om ett beslut.
Teamcheferna bestämde sig för att följa de rekommendationer som FOM ger och om det blir ett race i Bahrain vill de också testa där, men om racet ställs in så flyttar teamen även på testerna.
Mer om det hittar ni på motor.sportbladet.se.
Vi följer utvecklingen – jag lovar.
Oavsett om det är helg eller inte.
På banan var annars Sebastian Vettel snabbast, men den tiden säger inte så mycket. Han körde troligen på supermjuka däck för tiderna försämrades märkbart efter ett varv.
Det är ju så det är med tester, det går egentligen inte att säga ett enda dugg eftersom man inte kan jämföra förarna.
Äpplen och päron ni vet.
Men det behöver jag inte skriva om för det har ni redan stenkoll på.
•••
Kanske tycker någon att frågorna och svaren i dagens tidning är lite för enkla, men i tidningen måste vi hålla oss ganska enkla eftersom den läses av många som inte har lika bra koll som ni kära superfans.
Men förhoppningsvis har i också lite glädje av den texten.
•••
Testerna ja.
Kamui Kobayash, Sauber, såg till att det viftades med den röda flaggan. Han körde slut på bränsle.
Sedan blev han också stående med tekniska problem i depån och kunde inte slutföra testprogrammet.
•••
Jaime Alguersuari, Toro Rossom var med i toppen under hela dagen, men han såg också till att plocka fram den sista flaggan när han snurrade ungefär klockan 15.
•••
McLaren körde med den justerbara bakvingen och KERS fullt ut för första gången. Det handlade också om inställningar under förmiddagen och longruns under eftermiddagen.
•••
Force India och Paul di Resta tappade mycket tid eftersom vissa av delarna till bilen var försenade till Jerez och det tog tid att bygga ihop bilen.
•••
Michael Schumacher var 3,1 sekunder efter Vettel, men ändå nöjd. Mercedes simulerade ett race och Schumi fick de svar han ville ha av bilen när däcken slets och bränslet blev allt mindre i bilen.
•••
Låt er inte luras av Nick Heidfelds tid. Han tränade depåstopp med Renault under förmiddagen och körde inte för att få någon tid alls.
•••
Jerome D’Ambrosio Virgin var testets flitigaste förare med 116 varv.
•••
Den förre Renaultmedarbetaren Bob Bell blir teknisk direktör hos Mercedes. Start i april.