UD varnar – teamen tvekar
avEfter den andra testdagen handlar det återigen mycket om Bahrain. Det är brittiska UD som avråder i från resor till landet och det har gjort F1-teamen oroliga. De funderar på vad de ska göra om FOM och FIA ändå vill genomföra racet, hur de ska kunna skydda sin personal. Renaults Eric Boullier påtalar att de behöver ha ett besked om testerna redan på måndag eftersom allt skulle packas om och skickas till Bahrain på tisdag och sedan behöver de information om racet någon dag senare. Bernie Ecclestone har sagt att han vill lämna ett besked på onsdag. När det gäller testerna så vill teamen att Bahrain ska ersättas av tester i Barcelona eller Jerez och teamen diskuterar nu om det går att testa även den tilltänkta premiärhelgen om GP-tävlingen stryks. Ett extra test är däremot inte så populärt bland de små teamen eftersom det skulle bli för dyrt. Det var dagens Bahrain rapport. Nu till testerna. Som vanligt ligger det en text på motorsidan och sedan hamnar vissa väl valda kommentarer här:
Nick Heidfeld och VItalij Petrov arbetade båda med set-up på bilen och Heidfeld var klart snabbare än Petrov.
•••
Williams lyckades köra nästan 550 km med KERS. Mycket positivt för teamet som haft mycket tekniskt strul under försäsongen.
•••
Mercedes lär Nico Rosberg sitta bakom ratten och han körde över 600 km, nästan två race, och huvudsyftet var att lära känna däcken bättre.
•••
McLaren har ännu inte fått till det. Bilen är inte tillräckligt tillförlitlig än. Under den andra testdagen var det hydraulikproblem x 2. Både under för- och eftermiddagen, vilket gjorde att Jenson Button bara körde 54 varv.
•••
Ferrari hade problem i Barcelona och det har inte tillhört vanligheterna under den här försäsongen. Fernando Alonso blev stående på banan med ett elektroniskt problem och sedan var det en pump som krånglade.
•••
Team Lotus Renault – eller Lotus Renault GP.
Det är rörigt nu.
Team Lotus med en motor i från Renault blir Lotus-Renault.
Renault har gått i hop med Lotus och heter nu Lotus-Renault.
Även om man vet vilken gubbe som kör var så är det som gjort för att göra fel.