Nu drar det igång
avI dag börjar det. presskonferens och snack på banan.
Äntligen.
Annars så ska jag byta ämne kort och skriva lite om reglerna. Personligen tycker jag att de känns lite spännande. Tillbaka med KERS och den rörliga bakvingen gör debut. Det blir spännande att se vad det kan innebära och vilken effekt som det får för racen. Tanken är att det ska bli fler omkörningar, men reglerna har fått enormt mycket kritik och fler experter hade gärna sett andra banor i stället.
När det gäller den rörliga bakvingen skriver ’Auto motor und sport’ att McLaren, Ferrari och Mercedes styr den med en pedal och inte med en knapp på ratten som övriga team.
– Våra förare har inga problem med KERS och bakvingen citeras Ross Brawn.
– Troligen har andra förare kritiserat det för att de måste trycka ner flera knappar samtidigt.
Vad har ni för förhoppningar och förväntningar på reglerna?
•••
FIA fortsätter att använda sig av före detta förare som stewarts och till premiären är det Johnny Herbert som ska hjälpa tävlingsledningen. Han har kört 160 GP och vunnit tre lopp.
Bland annat var han teamkollega till Michael Schumacher i Benetton 1995.
•••
Det blir race i Shanghai den 17 april. FIA hade vissa reservationer i höstas, men nu har banan genomfört de förbättringar som FIA krävde och fått ett okej.
Det handlar bland annat om ny asfalt (6100 kvadratmeter) i kurva 1, 8 och 14.
•••
Christian Klien hade hoppats på en plats hos HRT. Den fick han inte, i stället ska han köra Le Mans 24-timmars för Aston Martin.
•••
Toro Rosso hoppas på en plats bland de fem främsta teamen.
•••
Även Niki Lauda tror på Toro Rosso, han tror att italienarna och Mercedes kan överraska i år.