Kaos
avSå, redan i morgon mullrar motorerna igen. Det är som vanligt träningsdag på torsdagen i Monaco och ledigt på fredagen.
Då är det dags att festa och spendera pengar i det glamourösa furstendömet.
För mig är Monacos GP en höjdpunkt, inte för det som händer på banan kanske men för allt det runt omkring. Det är en klassisk bana, den är så annorlunda mot allt annat och den är så långt bort från Hermann Tilke som man kan komma.
Den har historia och den kräver sin man.
Så här kommer lite snabb fakta:
Banan är fem meter bred.
F1-världens långsammaste kurva, Grand Hotel, tas på tvåans växel i 40 kilometer/timme.
Det är 19 kurvor på ett varv, det innebär att förarna växlar varannan sekund. Totalt växlar de 3 000 gånger under ett lopp.
Full gas? I Monaco är det enbart i tunneln. Resan tar åtta sekunder och man har förbättrat sikten med hjälp av reflektorer men många förare ser ändå denna passage som en av de farligaste inom F1. En otäck smäll här betyder troligen att det blir en dödsolycka.
DRS är förbjudet i området i och omkring tunneln. Annars är det tillåtet under hela banan.
Sportbladet guidar dig kring banan, nattklubbarna och F1-mästarna som vunnit i Monaco.
Halkan kan vara förrädisk. Monaco är ett stadslopp, med dammiga gatstenar och övergångsställen.
Ett lyckat kval är nästan ett måste för att vinna. Sedan 1950 har en förare kört från pole position till seger 23 gånger.
Ayrton Senna är värst med sina sex segrar, den första 1987 sedan fem mellan 1989 och 1993.
Michael Schumacher, Ferrari, har fem, den senaste 2001.
Ferrari har inte vunnit sedan Michael Schumacher var snabbast i mål 2001.
Fernando Alonso har två segrar för Renault, i fjol vann Mark Webber, Red Bull
•••
Pirelli har valt att satsa på soft och super soft, och tanken med de supermjuka däcken förklarar chefen Paul Hembery så här:
– De ger absolut max i ett varv. De är som ett kvaldäck, om man vill köra ett kanonvarv direkt, men de slits fort och det är en del av planen.
Han räknar med att de mjuka däcken håller mellan 15 och 20 varv och hoppas få att få se en strategi med två stopp.
Men i från förarhåll har det redan mumlats om att det kan bli kaos i depån…