Startsida / Inlägg

Hotet mot Vettel

av Anna Andersson

Sebastian Vettel.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva längre.
Han körde på 1.13,468 i Q2 och det såg ut som om Felipe Massa, Ferrari kunde hota honom i Q3. Han var ju 0,055 snabbare i Q2.
Men i Q3 så pulversiserar Sebastian Vettel allt och alla. Igen.
Han kör på 1.13,014. Det är banrekord.
Är det någon som får vingar av Red Bull så är det Vettel.
Herre jävlar.

 •••
Ferrari har en plats i det första startledet och en i det andra. Fernando Alonso står intill Sebastian Vettel och det  blir riktigt intressant i starten i morgon.  Dessutom är det glädjande att Felipe Massa vaknade till liv. Han var trea och tillbaka i toppen där han hör hemma.
Ferraribilen ser ut att ha riktigt bra balans och det är naturligtvis viktigt för däcken.  Det blir kul att se om de kan ge Red Bull en match. Sedan är Fernando Alonso en riktigt bra förare, snacka om att kunna få ut max i precis rätt läge, utan de förmågan hade han startar trea och inte tvåa i Kanada.
Så, vad tror ni?
Vad avgör i Kanada?
•••
Nico Rosberg chansade och han står i tredje led med sin Mercedes. Det är före sin teamkollega Schumacher som är åtta – mitt mellan dem står McLaren med Jenson Button. Det måste vara en riktig besvikelse för honom och Ron Dennis som är på plats.
•••
Den nya uppdateringen skulle ju göra Force India tillräckligt bra för att nå Q3, men Paul di Resta var 11:e man och Adrian Sutil 14:e. Undrar om det är polisanmälan som spökar för tysken eller något annat?
•••
En Toro Rosso (Jamie Alguesuari), två Lotus, två HRT och två Virgin åkte ut i första kvalomgången. Sämst var Virgins Jérôme D’Ambrosio som inte klarade 107%-regeln och jag skulle bli mycket överraskad om domarna låter honom starta i morgon. Han klarade inte gränsen, därför får han se loppet i från läktaren.
•••
Däckleverantören Pirelli meddelar att de förväntar sig mellan två och fyra depåstopp i morgon.
•••
I depåområdet har det snackats om att Renault vill ersätta Nick Heidfed med testföraren Romain Grosjean, men Renaults stallchef som också är manager åt Grosjean dementerar detta hos Eurosport med orden:
– Vi har en plan för hans säsong och vi ska följa den planen vi har. Vi ska inte göra om våra misstag och hämta tillbaka honom för tidigt.
•••
Efter loppet på Silverstone den 10 juli så fokuserar Virgin på 2012. Det lär de inte vara ensamma om.
Även ett etabilerat team som Ferrari har sagt att de gör samma sak – om de inte har hittat rätt till dess det vill säga.