Startsida / Inlägg

Dryga böter

av Anna Andersson

Fernando Alonso och Ferrari är tillbaka i matchen.
De har vunnit på Silverstone, har två andraplatser och en seger på de fyra senaste racen och de har ett litet trumf i kampen om de nya reglerna.
Stallen måste vara överens för att FIA ska gå tillbaka till de regler som användes vid förra tävlingen, men två team är inte överens med de andra.
Ferrari och Sauber (som köper motorer av Ferrari) motsätter sig förändringen och har därmed ett litet övertag.
Racet på Silverstone var riktigt spännande, det bjöd på kamp in på mållinjen (läs Felipe Massa och Lewis Hamilton) och på många spännande dueller. Nu ser jag fram emot tävlingen på Nürburgring där vädret nästan alltid  ser till att skapa svåra förhållanden, men jag hoppas att FIA löser problemet med motormappning innan dess. Bernie Ecclestone säger till BBC att det är löst och att alla teamen går med på att ha samma system som under tävlingen i Valencia där man inte fick ändra någonting mellan lördag och söndag.

Han antydde att  Sauber och Ferrari tyckte det var lite kul att jävlas med de andra och dra ut på beslutet.

Pust. Jag är så trött på att diskutera regler som varken vi eller förarna har riktig koll på, det finns så mycket roligare saker att göra.
Som att koncentrera sig på det som faktiskt händer på banan.
•••
Hur kan man ens tro att det ska fungera när man gör en regeländring, eller ett förtydligande – mitt under säsongen. Det är klart som sjutton att det blir bråk.
•••
Mark Webber meddelar att han ignorerade teamorder vid flera tillfällen under tävlingen på Silverstone. Det var en teamorder på slutet, men det är inte längre förbjudet och jag kan förstå att stallet inte ville riskera någonting i slutet av loppet.
•••
Jenson Buttons däckförlust kostade McLaren 5000 euro i böter.