Red Bulls hemlighet
avEfter Belgiens GP var det en massa snack om däcken. Pirelli var sura på Red Bull för att de utsatt sina bilar och sina förare för stora risker under loppet.
Det var nämligen så att Red Bull vinklat däcken mer än vad som var rekommenderat av Pirelli. Pirelli menade att däcken max skulle vinklas fyra procent, Red Bull höll sig inte alls till den rekommendationen utan hade däcken så snett att det var betydligt mindre gummi som hade kontakt med asfalten. Detta gjorde att bilen var snabbare, men det gjorde också att däcken värmdes snabbare, att de slets hårdare på vissa ställen och det utsatte föraren för större risker.
Till tävlingen i Italien anser Pirelli att däcken inte ska vinklas mer än 3,75 %. Frågan är väl vad Red Bull säger om det.
•••
F1-föraren Jaime Alguersuari har gett ut sin första CD, ”Organic Life”, den presentras i Barcelona på onsdag och då finns den också i handeln.
•••
Sitter på en konferens och diskuterar Sportbladets framtid nu när det börjar närma sig Italiens GP och samtalen handlar väl inte direkt om F1…
Så den biten får vi helt enkelt ta här. Känner att jag just nu är lite väl långt bort från händelsernas centrum även om det naturligtvis är kul att träffa kollegorna. Det är jag inte direkt bortskämd med annars.