Startsida / Inlägg

Hemligheten bakom Vettels pole

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har pole igen.
Det känns som om det är årets mest uttjatade mening. Han har tagit 12 poles på 15 lopp. Han är helt överlägsen, men det som imponerar på mig är att det är han alltid lycka få ut max av båda sig själv och bilen. I jävligt pressade situationer.
Hans teamkollega har en lika bra bil men han är inte alls lika säker. Mark Webber har sina dippar, Vettel har haft en dipp – en fjärdeplats i tävlingen på hemmaplan. Den som bara har en sådan dipp under en säsong förtjänar en mästartitel.
Nu är det väl frågan om han inte knäcker rekordet med flest poles på en säsong också….
•••
Hemligheten i dag var den nya framvingen. Normalt tar det en timme att bygga på den, men nu kom framvingeln till depån 27 minuter före starten av kvalet. Enligt Helmut Marko så fick de fast den 20 sekunder innan kvalet startade.
Under kvalet ändrade teamet sedan inställningarna flera gånger och till Q3 så ändrade de framvingen igen och efter det fick Vettel till sitt perfekta varv.
•••
Nico Rosberg tvingades lämna kvalet efter ett varv av Q1. Hans Mercedes hade drabbats av ett tekniskt problem och teamet ville inte riskera att den skadan blev större än vad den redan var.
– Jag hade problem med hydrauliken. Jag märkte ingenting, men teamet sa åt mig att komma in i depå. Jag fick inte växla mer risken var för stor att någonting skulle gå sönder. Teamet kunde inte heller lösa problemet och det är det som är svårt med hydrauliken. Först måste man ta reda på vad det är som är fel, säger Nico Rosberg.
Han startar som 23:a och näst sist i racet.
•••
Mercedes har fem tekniska direktörer nästa säsong. Det har konkurrenterna lite roligt åt. Det skämtades om det på presskonferensen i går.
•••
Kombinationen Sebastian Vettel och Red Bull är obesegrade i Suzuka. Än så länge.
•••
McLaren har varit starka hittills under helgen och de har en ny bakvinge. Den verkar fungera rätt bra, även om Jenson Button tappade allt försprång han hade på Vettel i den sista sektorn av det sista varvet.
Flera team kommer med uppdateringar, exempelvis Sauber som kämpar med Force India om plats sex.
•••
Hoppsan, Felipe Massa kvalade ut Fernando Alonso. De har inte hänt så ofta i år.
•••
HRTs Vitantonio Liuzzi startar sist. Han hade tekniska problem, men vad har teamet inte sagt.