Startsida / Inlägg

Ferrari i topp, Red Bull med problem och Mercedes med en nyhet?

av Anna Andersson

I går snackade Ferraris Pat Fry om att han inte var nöjd med bilen och att det fanns massor att göra på den.
Därför är det lite överraskande att det är just Fernando Alonso som ligger i topp när det närmar sig lunch den sista testdagen. På mjuka däck körde han ett varv på 1.18,877. Det är bara fyra tiondelar långsammare än vad Romain Grosjean var i sin Lotus under onsdagen.
För Sebastian Vettel däremot var det allt annat än kul, han tillbringade i stort sett hela förmiddagen i garaget. Hans RB8 hade problem med elektroniken, enligt Red Bull så hade den helt enkelt fått spel…
Vettel var besviken, han hade hoppats att barnsjukdomarnas tid skulle vara förbi när han om in den tredje och fjärde testdagen – men tji fick han.
Force India var tillbaka på banan, Nico Hülkenberg var riktigt frustrerad när han inte fick köra i går eftersom tredjeföraren Bianchi skadade bilen när han kraschade vilket avslutade gårdagen väldigt tidigt. Nu har teamet fått nya reservdelar från Storbritannien och Hülkenberg sitter bakom ratten.
 Strax före lunch ser listan över körda varv ut så här:
Senna (46) – Trulli (39) – Hülkenberg (32) – Hamilton (27) – Kobayashi (25) – Vergne (24) – Alonso (22) – Vettel (2)
Och de snabbaste tiderna så här:
1. Alonso      Ferrari      1:18.877m
2. Vergne     Toro Rosso     1:19.667m
3. Hamilton     McLaren     1:19.673m
4. Grosjean     Lotus     1:19.729m
5. Kobayashi     Sauber     1:19.834m
6. Hülkenberg     Force India     1:20.056m
7. Trulli     Caterham     1:22.214m
8. Senna     Williams     1:22.394m
•••
Mercedes har lämnat testet, men det sägs att de testade en front med F-ducts under eftermiddagen i går och att det var aerodyamiken förbättrades rejält och den hjälpte Nico Rosberg till hans fina tider. Ser man på bilder från testet då hade de en stängd nos under förmiddagen och ett hål i den under eftermiddagen. Tanken är att luften går in i hålet och sedan leds den genom fronten och ut under bilen. Enligt McLarens Martin Whitmarsh kan det ge mellan fem och sju km/tim och självklart ger det ett bättre downforce.
F-ducts till bakvingen förbjöds 2010, men det finns inget förbud när det gäller framvingen.
•••
HRTs nya bil underkändes i krocktestet och ingen bil får vara med i de officiella testerna om den inte har klarat FIAs krocktest.
•••
Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz är i Jerez och han poängterar två saker:
Red Bull vill försvara båda titlarna 2012.
Mark Webber och Sebastian Vettel behandlas lika och båda har samma chans att vinna titeln.