Startsida / Inlägg

Hur stort är Ferraris problem?

av Anna Andersson

PROBLEM.
Det tycks vara det stora snacket i Barcelona. Visst är det tester och det är nu som problemen ska upptäckas och rättas till, men det verkar vara ganska mycket som inte stämmer.
Även hos Red Bull.
Sebastian Vettel fick göra förändringar i sitt program under tisdagen och det hade han säkerligen inte räknat med.
Annars var det kul att se två talanger i topp, Nico Hülkenberg och Sergio Perez, mer om deras varv kan ni lösa i blogginlägget från lunchpausen tidigare i dag.
•••
Vad är er känsla? Ligger Ferrari så långt efter som det snackas om? Är Red Bull klara favoriter? Smyger McLaren med och överraskar i Australien?
•••
Lewis Hamilton var flitigast 121 varv hann han med. Här är det andra:
 Bottas (117) – Hülkenberg (112) – Pic (109) – Vettel (104) – Alonso (87) – Perez (85) – Rosberg (82) – Petrov (69) – Ricciardo (50).
Det känns som om Mercedes har lite att jobba med när det gäller tillförlitligheten – hydrauliken strulade i går och i dag läckte det olja.
– Äh, ingenting har förändrats, vi har inga större problem. Det är en riktigt bra start, allt fungerar som planerat, säger Nico Rosberg i en kommentar.
•••
Ferrari har inte riktigt hittat rätt än, medan de andra teamen satsar å att testa kvalvarv och racefart så har Ferrari fortfarande mätinstrument på bilen. Men Alonsos kommentar är intressant:
– Vi har helt andra inställningar jämfört med Jerez och bilen uppför sig väldigt annorlunda. Efter två dagar här så förstår vi hr bilen reagerar och fungerar med vissa olika komponenter betydligt bättre och Felipe måste nu arbeta vidare med vårt program de avslutande två dagarna så att vi kan börja förbereda oss för Melbourne nästa vecka, säger spanjoren.
Frågan är hur långt de har kommit och hur längt italienarna har kvar.  Förra året hade stallet ganska bra resultat under testerna, men var ändå en halv sekund efter Red Bull i Australien.
•••
Vitalij Petrov har kört sin första dag för Caterham och han inser att han måste ändra sin körstil.
– tidigare var jag ganska aggressiv, men den här bilen behöver man vara lite mjukare med. Det kan jag naturligtvis försöka arbeta med.
•••
Många stall byter förare i morgon, ni har en lista på F1-sidan. Jag lade det i texten inför den första dagen. Även på bloggen finns det en lista i ett inlägg från i söndags.