Startsida / Inlägg

Så lurade McLaren alla på presentationen

av Anna Andersson

En stor snackis den senaste veckan har varit nosen på bilen, den som är låg och sedan har en puckel. Det är en rätt utpräglad kant och den kan vi se hos Force India, Lotus, Ferrari och Caterham, det enda teamet som valt en annan lösning är McLaren. Anledningen till denna ”puckel” är en regeländring. Eller som Lotus James Allison säger i videopresentationen från E20:

– Det finns en tydlig förändring på framdelen av bilen, där finns den här tydliga kanten. Anledningen är att nosen har blivit högre och högre de senaste åren eftersom man vill ha mer downfoce och det kan man få om man höjer den främre delen av bilen, säger han.

Eftersom man förändrat reglerna kring diffusorn för att minska downforce så försöker ingenjörerna naturligtvis att hitta samma downforce ändå. Man vill ha så mycket luft som möjligt under underredet och få in den i diffusorn och därför har Ferrari, Lotus, Caterham och Force India använt sig av maxhöjden på chassit 625 mm.

McLaren däremot har ett lägre chassi och väljer en annan lösning och därför finns det ingen så tydlig kant hos hos deras bil. Den hade inte heller någon diffusor monterad under sin presentation och därför får vi avvakta och se vilken filosofi britterna arbetar efter.

Hos de team som väljer att arbeta med maxhöjden på chassit blir det en kant eftersom nosen av säkerhetsskäl inte får vara högre än 550 mm.

– Vid en kollision från sidan är risken stor att ett för högt nosparti träffar över kanten på cockpit hos den andra bilen, säger Allison.

– Det vore naturligtvis riktigt illa om nosen på en bil skulle träffa förarens huvud. Därför är vi överens om att fronten måste vara betydligt lägre och det handlar egentligen bara om spetsen på nosen. ••• Red Bull presenterar sin bil i eftermiddag. Adrian Newey sa i en intervju med Bild am Sonntag att deras bil i alla fall inte var lika ful som Ferraris….

•••

Martin Whitmarsh erkänner att McLaren hade ett avgassystem av plast och en dummy till diffusor när bilen presenterades. Men i veckan när det är dags för tester får vi se the real deal.

Eller så real som den är nu. Bilen i Australien  lär se väldigt annorlunda ut.

•••

Jamie Alguersuari har gett upp förhoppningen om att köra F1 2012. Ryktet säger att han ska bli testförare hos Mercedes.

•••

Däremot lyckades Guido van der Garde hitta en plats i närheten av F1. Han blir reservförare hos Caterham.

•••

Gerhard Lopez målsättning för Renault är en fjärdeplats 2012 och en VM-titel 2015.

•••

I morgon är det dags för det först F1-testet för säsongen. Det pågår fram till och med fredag och alla toppteam, utom Mercedes, kommer med sina nya bilar. Däckleverantören Pirelli kommer med helt nya däck till Jerez och varje bil har 25 set däck, soft, medium och hårda. Totalt får varje team använda max 100 set däck under årets tester och teamen får själva vilka däck de vill testa. Ingen har valt att använda sig av supersoft under det första testet, men det är också den enda gummiblandningen som inte förändrats sedan förra säsongen. Förutom att gummiblandningarna är nya så är också bakdäcken något kantigare eftersom Pirelli vill ge dem bättre föste (grip).