Red Bull avslöjar sin hemlighet
avSnacka om att markera att man är tillbaka. Kimi Räikkönen var snabbast på det första testet.
Jag vet, tiderna säger ingenting, alla var inte med och alla har olika program som de arbetar efter.
Men det var i alla fall en positiv start på säsongen. Det är inte bara lite coolt att den förare som varit borta i två år kommer tillbaka och är snabbast.
En snygg start.
•••
McLaren samlade data, Jenson Button jagade absolut inga tider utan han höll på med annat och körde mycket longruns under eftermiddagen. Det gav en åttonde plats.
– Vi samlade en massa information över aerodynamik, olika nivåer av downforce och temperaturer. På eftermiddagen körde jag 15 longruns, Det är i alla fall en bra start, sa Button.
•••
Ferrari ägnade sig också åt att samla data, Felipe Massa hade en rejäl antenn på bilen och under sina 69 varv var han bara under 1.23 en gång (1:22.815 ).
Det säger inte så mycket, men på skoj kan vi jämföra med Kimi Räikkönen som var under 1.23 hela 23 gånger.
– Vi har använt tiden till att göra olika mätningar och jämföra olika tekniska lösningar med varandra. Vi ville få en bild av hur lösningarna fungerar på banan och jämföra det med den data vi hade tidigare. Vi ville helt enkelt se vilka tekniska lösningar som verkar mest lovande, säger Ferraris chefsdesigner Chefdesigner Nikolas Tombazis till motorporttotal.
•••
Red Bull startade den första testdagen med försening och Mark Webber var inte alls någon självklar etta. Red Bull säger som så många andra att de inte bryr sig om tiderna och designern Adrian Newey säger:
– Jag har ingen aning om hur vi ligger till. Vi kan lika gärna vara sist.
Dessutom kommenterade han hålen som så många förundrades över efter presentationen:
– Det är helt enkelt till för att kyla föraren. Enligt traditionen sitter den långt fram, men vi flyttade på den för att bryta den där rampen som reglerna numera säger att man måste ha.
•••
Testet fortsätter i morgon, i det förra blogginlägget finns ett schema över testerna och där kan ni se vem som kör när.