Button och Vettel nöjda – Lewis sura min sa allt.
avMcLaren och Red Bull har varit favoriter inför säsongen och efter den första tävlingen så är det McLaren och Red Bull i topp.
Men det finns en stor skillnad från förra säsongen – i år är fältet betydligt jämnare än vad det var förra året och jag måste säga att årets premiär var fantastisk. Innehållsrik, spännande och rolig racing. Det bådar gott inför framtiden. Förhoppningen är naturligtvis att vi kan få se flera olika stall som är med och slåss om pallplatser framöver. Jenson Buttons kommentar på presskonferensen är rätt träffande:
– Det är ett speciellt år. I fjol var det fem världsmästare, i år är det sex. Det är många stall som kan vara med och slåss om platser på prispallen och det är härligt för f1. Det är dessutom otroligt häftigt att jag får lov att vara en del av det.
•••
Sebastian Vettel var riktigt nöjd med sin andraplats. Det syntes. Lewis Hamilton däremot var riktigt förbannad över att han bara var trea i mål. Hans svar var korta, utan känsla och han sa i stort sett:
– Det var inte min dag i dag. Det är tur att det är många lopp kvar.
•••
Säg aldrig mer att sista varvet är ointressant. Här hände det grejer.
Nico Rosberg rasade bort från poängplatserna, Kamui Kobayashi visade vilken mästare han är på att ut max ur varje situation och blev sexa, Kimi Räikkönen plockade placeringar upp till plats sju, medan Jean-Eric Vergne, debutanten i Toro Rosso, blev snuvad på en poäng.
•••
Fernando Alonso, Ferrari, körde upp sig sju placeringar med ett material som inte alls är lika bra som toppteamen. Det är imponerande. Kimi Räikkönen körde upp sig tio placeringar upp till plats sju, men ännu värre var Sergio Perez. Sauberförare körde upp sig 14 platser – från plats 22 till åtta.
•••
Snacka om flyt för Sebastian Vettel. När Caterhams Vitalij Petrov tvingades parkera på start/målrakan kom säkerhetsbilen ut. Sebastian Vettel var i ledningen och han gick in i depån för nya däck. Han kom ut igen som tvåa, bakom Jenson Button, men före Lewis Hamilton. Ett avgörande drag.
•••
Pastor Maldonado var på väg att köra hem poäng till Williams, men på sista varvet så slarvade han vilket resulterade i att han körde in bilen i muren och förstörde alla drömmar om poäng. Det kändes lite som att gå tillbaka till hans ungdomsår när han slarvade och kraschade rätt ofta.
•••
Mercedes är morgonens förlorare. Michael Schumacher tvingades bryta och Nico Rosberg blev långsam på sista varvet och ramlade ner till 12:e plats på det sista varvet.
•••
Roman Grosjean, Lotus, var succémannen från kvalet. Men han krockade med Pastor Maldonado. Här är hans förklaring.
– Min start var inte riktigt bra, sedan bromsade Maldonado försent och han träffade min bil och det förstörde man upphängning.
•••
Michael Schumacher fick problem med växellådan och tvingades parkera på det 12:e varvet. Tysken som gick upp på tredjeplats i samband med starten var väldigt besviken.
– Jag fick ingen förvarning, i den första kurvan fick jag ingen respons av växellådan. Därför körde jag rakt fram i gräset, jag ville inte riskera att snurra, säger han.
– Vi hade inga problem med växellådan under vintern, därför är detta lite konstigt. Samtidigt kör man mad prototyper och de är inte helt tillförlitliga.
Ändå var tysken positiv inför framtiden:
– Det var en bra start, jag tog inte allt för stora risker och jag hade kunnat stoppa in nosen hos Lewis också. Jag hade hoppats på ett positivt race. Jag behövde inte pressa däcken för hårt och Vettel var inte allt för mycket snabbare så att jag hade behövt anstränga mig mer.
•••
Australiens GP dras fortfarande med förlust och man diskuterar nu om man kan hitta en växellösning, så som det är i Tyskland och så som det kommer att vara i Spanien oh i Frankrike/Belgien framöver. Vilken annan stad som är aktuell är inte känt än.
•••
Australiens GP är Australiens GP. Med det vill jag ha sagt att även om det statistiskt sett är den förare som vinner i Australien som tar hem VM-titeln så finns det ingenting som säger att de bilar som är bra i Australien också är bra under resten av säsongen. I fjol var Vitalij Petrov trea med sin Renault, 2010 var Robert Kubica, Renault, tvåa och 2009 tog Jarno Trulli en tredjeplats med Toyota.
Så vi kan förvänta oss en hel del omkastningar i resultatlistan till loppet i Malaysia nästa söndag.