Startsida / Inlägg

Dags för kaos? Skyfall och hetta.

av Anna Andersson

Så Australien är historia.
Nu väntar vi på Malaysia och banan i Sepang. En bana där vi kan förvänta oss antingen en fruktansvärd hetta – eller ett monsunregn. Kval och lopp körs på eftermiddagen och du brukar det regna i Sepang.
Det betyder skyfall.
Ordet lagom passar inte riktigt in på den tävlingen.
Jag återkommer med väderleksrapporter närmare helgen.
•••
Bara en sista sak när det gäller Australien. Lewis Hamilton såg ju riktigt missnöjd ut på prispallen och på presskonferensen. Det är det många som reagerat på och David Coulthard är orolig för att han ska knäckas psykiskt
– Han såg ut som om han var helt förstelnad. Han sa alla de rätta sakerna, gratulerade Jenson, tackade McLaren för bilen, men han såg helt knäckt ut och så lät det också när han pratade.
Pressen på honom är stor, hans kontrakt med McLaren går ut och frågan är väl om McLaren vill behålla honom eller inte. Som Martin Brundle säger:
 – En bra dag är han oslagbar, men han har rätt mycket i bagaget.
Rond två avgörs i helgen. Den tänker jag inte missa.
•••
Många imponerades av Kimi Räikkönen i Australien, här är hans tankar inför tävlingen i Malaysia:
– Man måste ha en bra bil och det verkar som om vi har det. Förhoppningsvis så lir det en något enklare helg än vad vi hade i Australien, en helg utan misstag.
– Jag har kört både bra och dåligt i Malaysia under åren, jag har gjort ett par bottennapp, men jag har vunnit tre gånger och där tog jag min första seger sp jag tycker verkligen om att åka tillbaka tillbanan där allt började. Det är varmt och fuktigt, vilket gör att det är en utmaning för förarna, men det är samma sak för alla.
•••
Malaysia, förutom vädret så finns det också andra saker man måste bemästra. Det är viktigt att hitta rätt inställningar, här är det två rakor som är över en kilometer långa och sedan finns det ett antal långsamma kurvor. Att hitta rätt i den kompromissen är inte helt enkelt.
Den bästa omkörningsmöjligheten är kurva 15, men eftersom det är en raka direkt efter måste man också passa sig för en motattack efter en omkörning. Även kurva ett funkar det att köra om i, på utsidan, och i kurva 14, där det ofta är ganska smutsigt utanför ideallinjen vid utgången av kurvan och man måste sänka farten. Sedan väntar en lång raka och den som missar där, kan kör som i kurva 15.