Sista testet har startat – rapport från förmiddagen
avDet sista försäsongstestet är i gång i Barcelona. Jenson Button är snabbast nu strax före lunch och han satte tiden med hårda däck.
Så såg det ut:
Outlap – 1:23.5 – 1:35.2 – 1:23.7 – Inlap.
Annars så är det rätt jämnt om man ser till tiderna, så frågan är väl om alla har samma program, är fältet tajtare än tidigare eller är det så att Red Bull håller igen för att låta alla andra tro att de faktiskt har en liten chans?
Ferrari stor stilla länge under förmiddagen, men det handlade inte om någon reparation utan om omfattande förändringar i inställningarna. Samtidigt så är det inte helt klart vad Ferrari sysslar med än, Feliep Massa har fortfarande kört omkring med olika mätinstrument, under det sista varvet innan lunch hade han den neongula färgen på bakdelen, den som gör att det ska bli lättare att se luftströmmarna.
•••
Det var en röd flagga. Perez körde slut på bränslet i sin Sauber.
•••
Mercedes har kört med en ny bakvinge under dagen, det som syns är att den främre delen är något böjd. Den gamla var rak. Jag vet att det är en skitkass beskrivning, men jag hittar ingen bild som jag av rättighetsskäl får visa upp här.
•••
Här är tiderna vid lunch:
1. Button McLaren 1:23.510m
2. Perez Sauber 1:23.820m
3. Grosjean Lotus 1:23.959m
4. Rosberg Mercedes 1:23.992m
5. Webber Red Bull 1:23.993m
6. Vergne Toro Rosso 1:24.216m
7. Di Resta Force India 1:24.305m
8. Massa Ferrari 1:24.318m
9. Petrov Caterham 1:24.876m
10. Maldonado Williams 1:25.587m
•••
Också kommer varven:
Petrov (67) – Vergne (61) – Rosberg (57) – Perez (57) – Webber (53) – Di Resta (48) – Massa (45) – Maldonado (37) – Grosjean (36) – Button (27)
•••
Marussia är som bekant inte med, HRT hoppas kunna vara med någonting under veckan. Det arbetar för högtryck, men under den första dagen hade stallet ingen bil på plats.
•••
Det var den främre hjulupphängningen som var orsaken bakom Lotus hemresa från förra veckans F1-tester. Stalllet hade använt fäör dåligt material i ett fäste. Det stora problemet var att man upptäckte felet på chassit i Spanien, men det andra chassit som fanns hemma på fabriken hade samma problem.
– VI kom med ett sprillans nytt chassi till Barcelona, E20-2 och körde installationsvarvet. Sedan körde Romain ur för sitt första varv, men redan i den första kurvan, när han bromsade kände han att det var något som inte stämde. Han sa till oss i depån, avbröt varvet och kom in igen, säger Lotus James Allison till Motorsporttotal.
Han förklarar sedan att det var problem med den främre hjulupphängningen och att det fanns en risk att man skulle drabbas av samma problem med det andra chassit, det som var så framgångsrikt i Jerez. Därför valde stallet att avbryta testet. Han förklarar att reparationen gått bra, att man förstärkt materialet, att bilen inte måste genomgå något nytt krocktest och att stallet fortfarande ser optimistiskt på säsongen. I Barcelona ska de använda chassi 01, chassi 02 blir ett reservchassi och chassi 03 ska färdigställas till premiären.
•••
Jag återkommer med mer från testerna efter avslutat pass och när vi fått chansen att höra vad förarna vill berätta för oss.