Startsida / Inlägg

En röst som säger Kimi, Kimi, Kimi

av Anna Andersson

Det är Mercedes som regerar i Kina, Nico Rosberg var snabbast i kvalet, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes var tvåa i mål,  och Michael Schumacher var trea. Men eftersom Hamilton har bytt växellåda och flyttas tillbaka till startplats sju så är det dubbelt Mercedes i första startled.
Det om något är en mycket stor seger för tyskarna.
Nu är den stora frågan hur Mercedes ska kunna ta hand om sina däck så att bilen överlever hela loppet och tar en bra placering i mål.

– Frågan är ju om vi kan behålla vår placering in i mål, men det är i alla flal ett bra utgångsläge, säger Schumacher.

– Vi får helt enkelt vänta och se.

Som läget har varit de senaste tävlingarna så har stallet haft stora problem under racet och det kan ju öppna upp för en Kimi Räikkönen som
startar som fyra.
Det känns nu som om det kan bli ett riktigt spännande race i morgon. Ställ klockan för sjutton. Nio går starten.
Vem vinner? Era tips efter ett mycket spännande kval?
Jag är lite tveksam, men någonstans hör jag en röst som viskar Kimi, Kimi, Kimi.

Jag vet inte om det är önsketänkande, samtidigt hade det varit kul med en Schumacher – det ger liksom ännu lite bättre genomslag bland de om bestämmer och med andra ord mer utrymme att jobba med.
•••
Hockenheim 1986. Det var senast som det stod en Rosberg i pole position. Då hette han Keke. I morgon heter polemannen Nico – son till Keke.

•••

Michael Schuamcher i första startled. Det var ett tag sedan det med – Japan 2006 för att vara exakt.

20 år efter det att det stod en Rosberg i pole senast;-)

•••
– Det är synd att jag tvingades ta ett straff, säger Lewis Hamilton, men han har absolut inte gett upp drömmen om en seger.
– Vi har bra fart i bilen under loppen och vi är bra med när det gäller longrunsen. Bilen är bra. VI har gjort ett par ändringar i inställningarna, men det blir ett tufft race i morgon och jag ska göra mitt allra bästa.
••••
I Malaysia var det Sergio Perez som överraskade i sin Sauber, han var tvåa i mål. I Kina startar Kamui Kobayashi som trea med sin Sauber.
Snyggt av ett så pass litet team.
•••
Q2 var riktigt spännande. 15 bilar inom sex tiondelar, en helt fantastisk rysare. Fjolårets kvalkung Sebastian Vettel, Red Bull missade Q3 med fem hundradelar, i stället gick Fernando Alonso, Ferrari vidare på plats tio. Det var första gången sedan tävlingen  Brasilien 2009 som Vettel inte klarade Q3.
Vi kan också konstatera att Mark Webber var snabbast i Q2 och den nya RB8 tycks passa honom, Vettel däremot har valt att gå tillbaka till en äldre version av bilen med ett annat avgassystem i sin jakt på resultat, men i Kina hittade han absolut inte rätt.
När tävlingsingenjören meddelade Vette att:
-Vi var inte tillräckligt snabba, P11.
Vettel svarade med tystnad. Det säger väl allt – precis som det faktum att Webber faktiskt har slagit Vettel under samtliga kval i år.
•••
Lotus lovade inför helgen att uppdateringen skulle ge 0,2 sekunder per varv. Så har inte vart fallet. Därför valde stallet att lämna ende av nyheterna i depån inför kvalet.
– Uppdateringen har inte gett det resultats om vi hade hoppats på, framförallt inte när det är så kallt i luften, säger Lotus stallchef Eric Boullier till motorsporttotal och James Allison fyller i:
– Vi har lagt till många nya delar och då kan man inte vara säker på vad som egentligen påverkar vad. Jag Man kan inte säga att vi inte hade några problem alls men allt är inte dåligt. Därför kommer vi att bestämma oss för att blanda lite tror jag. VI låter vissa delar vara kvar, de som vi vet fungerar, och så ta vi bort vissa andra.
•••
Tävlingsledningen undersökte två incidenter efter kvalet. En där Pastor Maldonado och Heikki Kovalainen var inblandad och en mellan där Bruno Senna och Paul di Resta.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB