Startsida / Inlägg

Här är tidernas fulaste F1:a

av Anna Andersson

Lite döläge i veckan, jag vet, men jag har hittat en kul grej för dig som har lie tid över vid datorn.
crash.net har haft en omröstning om vilken F1:a som är den fulaste någonsin.
Resultatet är värt att kolla igenom.
Fulast anses Williams FW26, följd av Tyrrells sexhjuling P34 och McLarens Mp4/10.
Här är resultatet:
1. Williams FW26
2. Tyrrell P34
3. McLaren MP4/10
4. Renault R29
5. Honda RS08
6. Ferrari F310
7. Ferrari 2012
8. Red Bull RB3 (British Grand Prix)
9. Eifelland Type 21
10. Ferrari 312T4
Självklart kan du diskutera resultatet här.
Min egen lista skulle toppas av sexhjulingen före Brabham Alfa och Williams Ford FW07D.

Jag skrev en personlig lista över de fulaste bilarna för snart två år och om ni vill kolla på lite bilder kan ni klicka er in på:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article7548189.ab

Och har ni egna listor – lägg upp dem på bloggen. Det käns som en härlig diskussion  nu i påsk.

•••
Christian Horner stöttar (föga överraskande) Sebastian Vettel och säger:
– Du kan väl inte gnälla på honom för att han är frustrerad.
•••
Om inte Lewis hade kört F1 hade det varit kul att ha Fernando som stallkompis.
Citat Jenson Button.
Den mannen vad han vill ha – en sporrande utmaning.

Dessutom bekräftar Button att han hade ett erbjudande från Ferrari i oktober 2011, men valde att stanna hos McLaren.

När det gäller Button så gav Martin Whitmarsh i dagarna en intervju där han berättade hur det gick till när han fick världsmästare Button i sitt stall. Han berättar hur Buttons manager ringde och han av ren artighet valde att snacka med honom:
– Men även om jag pratade med honom så var jag övertygad om att han inte skulle byta stall, säger Whitmarsh till Autosport.
– Han hade precis vunnit sin första titel, han trivdes i stallet, varför i hela världen skulle han lämna det för att komma till McLaren där det fanns en person som Lewis som var fruktansvärt snabb och som dessutom varit i stallet länge?
Button fick i alla fal en tur i McLarens fabrik och han bestämde sig direkt, han sa till sin manager att han var tvungen att lösa dealen även om han skulle köra typ gratis.
Den dealen tycks ha varit rätt välbetald för båda sidor.
– Han tog beslutet och han var medveten om utmaningen och då förstod jag för första gången vilken bra förare vi hade fått tag på, säger Whitmarsh.
– Jenson har överträffat alla förväntningar hos McLaren, de enda han inte har överträffat är väl sina egna.

•••

Adrian Sutil kommer inte att överklaga domen mot honom. Bråket på nattklubben i Kina är överspelat för hans del och nu vill han koncentrera sig på att försöka hitta en styrning i F1. FIA har låtit honom behålla sin superlincens.