Startsida / Inlägg

Alonso sätter fart – snabbast i Barcelona

av Anna Andersson

Så, äntligen. F1 är tillbaka i Europa och den här gången handlar det om perfekta förutsättningar – 22 grader och sol.
Under det första passet fick vi se Alexander Rossi i en F1:a för första gången  under en tävlingshelg och även testförare som Valtteri Bottas och Charles Pic fick chansen. Dessutom fick vi se McLaren med den nya, något högre fronten och Lewis Hamilton hade en ( ja vad ska vi kalla det för)? balk tvärs över fronten.
Vad det är vill Martin Whitmarsh, som fick frågan av motorsporttotal, inte svara på:
– Det är hemligt, säger han.
– Men till nästa år måste vi titta på olika lösningar av hur chassit ska passa föraren bättre, för som läget är nu så ser faktiskt inte förarna speciellt bra när de sitter i cockpit.
Annars var det ett pass som handlade mycket om att testa nya delar och mindre om att jaga tider. Snabbast var i alla fall Fernando Alonso, som därmed ser till att öka intresset ytterligare inför loppet på hemmaplan.
Resultatet från det första passet:

Placering, förare, stall, tid, tidsskillnad, antal varv

1.  Fernando Alonso       Ferrari                1m24.430             20
 2.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault       1m24.808s  + 0.378   18
 3.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari         1m24.912s  + 0.482   28
 4.  Jenson Button         McLaren-Mercedes       1m24.996s  + 0.566   24
 5.  Bruno Senna           Williams-Renault       1m25.120s  + 0.690   24
 6.  Michael Schumacher    Mercedes               1m25.187s  + 0.757   15
 7.  Romain Grosjean       Lotus-Renault          1m25.217s  + 0.787   16
 8.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes       1m25.252s  + 0.822   20
 9.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault          1m25.285s  + 0.855   29
10.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes   1m25.339s  + 0.909   24
11.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari     1m25.367s  + 0.937   22
12.  Felipe Massa          Ferrari                1m25.433s  + 1.003   21
13.  Mark Webber           Red Bull-Renault       1m25.539s  + 1.109   23
14.  Nico Rosberg          Mercedes               1m25.607s  + 1.177   20
15.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari         1m25.918s  + 1.488   19
16.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari     1m26.226s  + 1.796   24
17.  Pastor Maldonado      Williams-Renault       1m26.297s  + 1.867   18
18.  Paul di Resta         Force India-Mercedes   1m26.630s  + 2.200   21
19.  Vitaly Petrov         Caterham-Renault       1m27.475s  + 3.045   20
20.  Timo Glock            Marussia-Cosworth      1m28.267s  + 3.837   21
21.  Alexander Rossi       Caterham-Renault       1m28.448s  + 4.018   25
22.  Charles Pic           Marussia-Cosworth      1m28.633s  + 4.203   22
23.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth           1m29.107s  + 4.677   19
24.  Dani Clos             HRT-Cosworth           1m31.618s  + 7.188   19

•••
Jenson Button har också förklarat varför han och Lewis Hamilton inte var på plats under testerna förra veckan:
– Jag tycker inte att vi förlorade något på det. Tvärtom, vi vann något på det eftersom våra testförare var där. Det är viktigt för dem att få känna efter hur bilen uppför sig på en riktig bana. De arbetar mycket i simulatorn och det är viktigt för oss att kunna känna efter vilken skillnad det är när man arbetar på banan och i simulatorn. VI måste vara säkra på att vi väljer rätt väg i simulatorn och när vi testar nya delar i simulatorn så  fungerar det bara om vi ger rätt information. Därför var det ett viktigt test för stallet, säger han.
– För mig och Lewis är det en annan sak, vi lär oss ingenting av att köra på Mugello. vi vet hur man kör en racerbil, dessutom anser jag att våra testförare är så kompetenta att de kan testa nya delar.
Så var det med det…
•••
Annars har det varit mycket snack om däcken eftersom Pirelli nu kommer med de mjuka och med de hårda däcken, Sebastian Vettel som i fjol hade fyra depåstopp när han vann i Barcelona förväntar sig att det blir många stopp i år också. Michael Schumacher, Mercedes har kritiserat däcken och även påtalat det för Pirelli. Han anser att däcken spelar för stor roll och att man kanske ska fundera över om det är rätt val när det är en däckleverantör och så pass många ändå tycker att däcken släpper för fort, han ställer frågan om det kanske är så att showen hade varit lika bra, även om däcken hade hållit något längre. 
Samtidigt är Nico Rosberg är rätt nöjd med däcken och Martin Whitmarsh menar att man ska se till att man lär sig hantera däcken och inte kritisera dem.
Sebastian Vettel håller med Michael Schumacher och menar att däcken släpper betydligt snabbare i år än tidigare.
Vad tycker ni om hela däckdiskussionen?
•••
Sol, sol, strålande sol. Det verkar som om det kan bli upp till 27 grader varmt och sol under lördagen i Barcelona och under söndagen ska det bli lika varmt. Däremot kan vindarna ställa till det något, misstänker metrologerna.
•••
Mercedes Ross Brawn har av hälsoskäl inte rest till Barcelona. Vad han har drabbats av vill teamet inte berätta, men det är en tung förlust:
– Det är inte möjligt för oss att ersätta honom, säger Michael Schumacher.
– Men Ross har ju inte lämnat den här världen. Han står till förfogande om vi behöver honom. Men självklart, vi saknar Ross.