Ännu en finländare nära en förarplats i F1?
avFör Ferrari är det tänkt att Barcelona ska bli det stora steget framåt och presidenten Luca di Montezemolo är fylld av tillförsikt:
– Jag önskar att vi har en bil som kan konkurrera i Barcelona. Det var mitt krav om man ser till det fortsatta utvecklingsarbetet, säger han.
Hen menar att det nu kommer flera stora uppdateringar som gör bilen betydligt enklare att köra och som ger förarna ett stort förtroende.
Annars var det en stor dag för Ferrari i går. Det var 30 år sedan Gilles Villeneuve omkom på Zolder och hans son, Jac, fick köra sin fars klassiska Ferrari på Mugello.
När vi ändå snackar om Ferrari så befarar Johnny Herbert att Felipe Massa snart tvingas lämna Ferrari. Att det enda som möjligen kan hjälpa honom är uppdateringarna som kommer nu till helgen.
Barcelona ja, en bana som alla förare känner och som de kan köra i sömnen. Det finns ingen F1-bana som de kört så ofta på och som de dessutom testat så ofta på. Detta är dessutom den enda tävlingsbanan under året som man har testat de nya bilarna på och det gör naturligtvis att man kommit ett steg till när det är dags att rulla ut bilarna på fredag. En del av grundarbetet är redan gjort.
Det stora problemet för förarna brukar vara vinden, den växlar ofta och den kan också blåsa med sig mycket smuts in på banan vilket försämrar fästet. Ett par nyckelställen på banan är:
Kurva 1: Elf: Det finns tillfällen då vinden kan komma extremt starkt bakifrån, det måste förarna ta med i beräkningen för om man bromsar som man gör under normala förhållanden så missar man inbromsningen och måste gena över gräset. Det kan kosta en eller två placeringar – eller ännu värre en tur in i depån för reparation.
Campsa: Den kurva tar förarna i 230 km/tim Här får ni se skillnaden mellan en bil som med en riktigt bra aerodynamik och en med en sämre aerodynamik.
New Holland: Den som har tänkt att köra om under start/målrakan måste starta sin manöver redan här, se till att man är i baken på bilen framför så att man kan köra om med hjälp av KERS, DRS och genom att ligga rätt i vinden bakom. Men ett misstag och man tvingas släppa gasen och det kan ta flera varv innan man kämpat sig fram till samma position igen.
För övrigt så sägs det att den bil som är bra i Barcelona är bra på resten av årets banor också. Vad är era tankar inför racet? Vilka frågor vill ni ha svar på?
•••
Flest segrar har Michael Schumacher – sex gånger har han vunnit i Barcelona.
Kimi Räikkönen körde bilen senast McLaren vann och han körde också för Ferrari senaste gången italienarna vann i Spanien
•••
HRT har bytt namn en gång, när de lämnade namnet Hispania. Nu kan de vara på väg att byta namn igen, men ännu är inget bestämt. Förresten ska Dani Clos köra för HRT på fredag, Narin Karthikeyan lämnar plats åt spanjoren.
•••
Är Valtteri Bottas ännu närmare en F1-plats? Han har hjälpt till att skaffa två finländska sponsorer till Williams.
•••
När det gäller spionskandalen mellan Caterham och Force India har domstolen i England dömt Force India till att betala rättegångskostnaderna. Domaren menar att det inte handlar om någon systematisk kopiering, Force India är inte alls nöjda med domen och går nu vidare till FIA.