Massa: – Vi har inte testat alla nya delar än.
avTvå man i topp på Mugello, Romain Grosjean och Kamui Kobayashi körde på samma tid – fransmannen med hårda däck och japanen med mjuka.
Annars testades det mycket i Mugello, så klart. Det var hårt arbete och flera bilar hade olika mätinstrument på bilarna under dagen. Red Bull hälsar att stallet inte alls jagade tider utan använde dagen åt aerodynamik och det gjorde även Ferrari som också annars körde med en äldre version av avgassystemet för att samla jämförande data. Italienarna ska testa flera nya delar i morgon, hälsar Felipe Massa.
– Men vi har inte testat alla nya delar så vi får se vad det ger oss när vi kommer till Barcelona, säger han.
Toro Rosso hade också ett nytt avgassystem och Mercedes lade ner mycket möda på att skydda både fram- och bakvingen på bilen. McLaren testade också en ny front på bilen, men de fick en tidig eftermiddag. Kring klockan 15.00 fick de problem med en växellåda och då var dagen över.
Williams körde med det gamla avgassystemet, eftersom den nya varianten överhettats under tisdagen, men man testade någonting annat också eftersom man hade mätinstrument på bilen.
Tyngst gick det för Force India. Paul di Resta körde bara lite under morgonen och kom sedan tillbaka i slutet av dagen, stallet hade planerat att de skulle testa en ny framvinge och ett nytt avgassystem, men eftersom de hade stora problem med hydrauliken så blir det inget alls med den saken.
•••
Dagens varv:
Michael Schumacher var klart flitigast, 144 varv vilket betyder 755 km. Det är mer än två tävlingslopp. Även
Petrov (112), Massa (106) och Senna (100) körde 100 varv eller fler. Här är alla varven från den andra dagen: Schumacher (144) – Petrov (112) – Massa (106) – Senna (100) – Grosjean (97) – Kobayashi (87) – Vergne (65) – Vettel (64) – Paffett (59) – Webber (54) – Pic (46) – Glock (37) – Ricciardo (22) – Di Resta (14).
•••
Mercedes testade nya delar, men arbetade också mycket med däcken. Schumacher byter med Nico Rosberg som kör i morgon.
– Jag är väldigt nöjd med testet, till skillnad från i går kunde vi samla ihop mycket information och vi lär oss mer om bilen. Det är mycket positivt och det är klart att vi testade nya delar, men jag vill inte gå in på vilka. Men det var absolut värt att komma hit och genomföra testet, säger Schumacher.
•••
Eftersom nätredaktionen inte har lagt ut min text än så får ni resultatet här också:
Resultat dag två:
1. Kobayashi Sauber 1:21.603m
2. Grosjean Lotus 1:21.603m
3. Vettel Red Bull 1:21.825m
4. Webber Red Bull 1:21.997m
5. Massa Ferrari 1:22.257m
6. Vergne Toro Rosso 1:22.422m
7. Ricciardo ToroRosso 1:22.588m
8. Schumacher Mercedes 1:23.404m
9. Pic Marussia 1:23.982m
10. Petrov Caterham 1:24.312m
11. Paffett McLaren 1:24.480m
12. Glock Marussia 1:24.499m
13. Di Resta Force India 1:24.749m
14. Senna Williams 1:24.842m