Sponsor kräver att F1-förare på flera miljoner
avI går kom det fruktansvärda nyheter från Italien om en jordbävning där minst sex personer har omkommit och ett 50-tal skadats. Flera kulturhistoriska arv har totalförstörts. Jordbävningen hade sitt centrum i regionen Emilia-Romagna där den största staden heter Modena. Inte långt därifrån ligger Ferraris fabrik, i Maranello, men det italienska F1-stallet verkar ha klarat sig utan några skador.
– Allt verkar vara okej, meddelar Ferrari via twitter.
•••
Red Bull däremot verkar lite svajiga inför helgens lopp i Monaco. Inga nya delar tillbilen, först måste vi förstå de som vi har är mottot. Och de 15 km/timmen som man anser sig sakna – ja de lär inte behövas i Monaco direkt.
•••
Så är dat dags för däcken i de kommande fyra loppen. Pirelli meddelar följande:
Monaco: Supermjuka (röd markering) och mjuka (gul markering).
Montreal – samma som i Monaco ( det ska inte regna i år)
Valencia: Här är det något hårdare gummi som används, mjuka och den mellanhårda gummiblandningen.
Silverstone: En riktig utmaning med tanke på vädret i England, i år är det de mjuka och de hårda däcken som ska göra jobbet. Det betyder att det kan bi stora skillnader på varvtiderna beroende på vilka däck förarna använder sig av.
•••
Mercedes med Michael Schumacher och Nico Rosberg anses vara lite av ett landslag inom F1 sporten i det här landet och nu ska de önska fotbollskillarna lycka tillinför EM-turneringen i Ukraina.
Undrar vem det är som behöver flest lyckönskningar egentligen….
…annars förklarar Mercedes CEO Nick Fry att Paul di Resta är ett intressant namn den dagen Schuamcher lägger av.
•••
Minns ni Robert Doornbos? Holländaren var trea i F3000 2004 och fick sedan jobb so testförare hos Jordan. Han gick vidare till Minardi där han ersatte Patrick Friesacher (vars pengar tog slut). Som bäst körde han in två 13:e platser och han fick sedan chansen hos Red Bull 2006 när Christian Klien fick sparken. Det var ingen större succé och holländare försvann till Champcar, men nu är hans namn hett igen. Enligt ”De Limburger” är det nu en gammal sponsor som kräver tillbaka så mycket som elva miljoner euro. Harry Muerman anser att det var ett lån som han betalade Doornbos mellan 2005 och 2008 – holländaren däremot hävdar att det handlar om sponsring.
•••
Vi laddar för Monacos GP och kom i håg att det är en värld där allt är annorlunda – exempelvis så tränar man på torsdag och fredagen är ledig.