Mr Brawn, varför går Schuis bil sönder – men inte Rosbergs?
avBlir det en åttonde vinnare i Valencia?
Vem skulle det vara i så fall?
Otursförföljde Michael Schumacher som brutit fem av sju lopp?
Kimi Räikkönen som inte riktigt fått det att stämma?
Romain Grosjean som är riktigt riktigt nära en fullträff eller kanske mannen som hoppas på en plats hos Ferrari, Saubers Sergio Perez?
Nja. Det mest troliga är att den förse föraren att vinna två lopp gör det just i Valencia.
Däremot kan det bli en skräll på Silverstone…Kamui Kobayashi älskar den banan och Sauber har ju varit riktigt vassa i år så varför inte?
•••
Mercedes har fått mycket kritik i tysk press. Tyskarna är inte nöjda med att det är tekniska problem med Michael Schumachers bil i var och vartannat lopp.
Tidningen Bild är rätt tuff när deras medarbetare ställer Ross Brawn mot väggen:
•När är det slut med slarvet kring Michaels bil?
– Slarv är fel ord. Båda bilarna håller samma standard och de har varit med och utvecklats och byggts efter samma standard. Vårt mål är nolltolerans, det har vi lyckats om man ser till Nicos bil under racen, men inte när man ser till Michaels. Nu är det högsta prioritet.
•Varför är det alltid tekniska problem med Schumis bil och aldrig hos Rosberg?
– Nico hade problem under lördag förmiddag i Kanada och det gjorde att han var sämre under det passet. När man ligger på gränsen och vill slå de som leder så är det ibland så att man inte kan förhindra att det görs misstag. Så är det för alla, men som sagt, vårt primära mål är nu att se till att det inte blir några fel mer. Nolltolerans.
• Har Nico bättre tekniker och mekaniker än Michael??
– Nej det arbetar jämbördiga ingenjörer, tekniker och mekaniker på bilarna och alla håller högsta klass. Problemen har ingenting med Michaels team att göra.
Schumacher själv var riktigt irriterad och försvann från banan i Montreal utan att ge sig tid till några längre intervjuer.
•••
Det verkar som om Bernie Ecclestone vill förlänga kontraktet med MOntreal till 2024.
•••
Sebastian Vettel har varit och testat F1-banan i New York. Hans kommentar är:
– Här krävs det stake.
•••
Ferrari är mycket aggressivt i sin utveckling och kommer återigen med nya delar till nästa lopp. I Valencia är målet att vara snabbast i kvalet.
– Målet är att ta pole position och vi är inte långt borta. Det viktiga är att vi fortsätter att utveckla bilen och vi kommer inte att ge oss förrän pole position är vår.
Anna Andersson