Startsida / Inlägg

Alonso har greppet om VM – bör Vettel straffas?

av Anna Andersson

Fernando Alonso vann igen. Han hade greppet om Tysklands GP från start till mål. Han bemästrade regnet under kvalet och han var säker när banan var torr under racet. Han utökar sin ledning i VM och han imponerar. Inför säsongen pratade han om att begränsa skadorna under inledningen av säsongen och om att en VM-titel var långt borta även om han siktade på den. Sedan Spaniens GP har han stått på prispallen i fem av sex lopp, han har dessutom tagit poäng i varje lopp i år under hela 2012. Det är det som krävs av en VM-ledare. Eftersom Mark Webber, Red Bull, bara var åtta i mål så fick Fernando Alonso ännu lite mer andrum, nu är det dags att packa ihop F1-cirkusen i Tyskland och dra vidare till Ungern. Där väntar racet i Budapest om en vecka.

•••

Detta var Ferraris 21:a seger i Tyskland och det var 22:a loppet i rad som Fernando Alonso tog poäng. Rekordet har Michael Schumacher, jag tror att han tog poäng 24 lopp i rad.

•••

 

Sebastian Vettel, Red Bull, var tvåa i mål, men det var en tuff resa för honom. Han blev omkörd av Jenson Button, McLaren, efter det andra depåstoppet. Button startade från ruta sju, men körde upp sig och hade greppet om andraplatsen. Han hade även möjligheten att utmana Fernando Alonso, men han drog på sig en bromsplatta på det 43:e varvet. Var det den som kostade honom segern? Den kan också ha kostat honom andraplatsen för på det näst sista varvet kom Sebastian Vettel ikapp honom och han körde också om honom. Omkörningen gjordes med alla fyra hjulen utanför banan och den situationen har domarna bestämt sig för att titta vidare på. Än så länge har vi inte fått något besked. Vad anser ni?

Gör Vettel fel, bör han straffas? Bör han få 20 sekunders tillägg ( vilket ger plats fem)?

Är omkörningen korrekt?

Jag anser att domarna bör släppa den, han har alla däcken utanför, men vad ska han annars ta vägen? Felet är väl snarare att banan var för smal just där…

•••

Usel helg för Lewis Hamilton. Men han visade i alla fall att han är en juste teamkompis när han som 17:e man låg varvad, bakom ledande Alonso. Där försökte han hålla upp fältet och hjälpa sin teamkompis Jenson Button som låg trea. Hamilton bröt sedan på det 58:e varvet, då låg han på 16e plats. Det gör att han får byta växellåda innan racet i Ungern nästa vecka.

•••

Michael Schumacher tappade från plats tre i starten till plats sju i mål. Måste kännas tungt på hemmaplan.

•••

Sergio Perez, Sauer från plats 17 till plats sex, Kamui Kobayashi från plats 12 till plats fem. Imponerande!

•••

Ferrari fortsätter att snacka italienska med Fernando Alonso under racen.

•••

Det har snackats mycket om motormapping under helgen i Tyskland och FIA startade en ny utredning av Red Bull, men man har konstaterat att österrikarna håller sig inom reglementet.

– Domarna har sagt att de är nöjda med den information som vi har gett dem, säger Christian Horner till Motorsporttotal.

– För oss var det viktigt att få klarhet i detta inför loppet. Jag förstår att de ville veta mer men de var nöjda med den informationen som vi har gett dem och det som vi visat dem. Bilen är okej och ärendet är avslutat.

•••

Jenson Button fick betala 2500 Euro för att han körde över den heldragna linjen vid utgången av depån.

•••

Inga poäng för Marcus Ericsson i Tyskland. Han är tia i mästerskapet när det nu återstår fyra tävlingshelger, Ungern, Belgien, Italien och Singapore.

•••

Nu är det dags att ta tag i arbetet till tidningen och sedan återkommer jag med en analys till er. Det kan mycket väl hända att den kommer ut till er i morgon bitti. Min semester är över, nu blir det mycket arbete med OS för mig, som alla andra, men vi ska även ladda inför sommarens sista F1-lopp. Redan på söndag körs Ungerns GP och nu blir det fart på bloggen igen. Jag lovar. Tack för att ni har hängt med i sommar, även om det har varit en sämre uppdatering på både bloggen och motorsajten.