Startsida / Inlägg

Faktorerna som avgör i Ungern

av Anna Andersson

I morgon är det dags för träningar i Ungern. Vi kan förvänta oss en mycket varm och het helg, tillskillnad från de senaste två tävlingshelgerna då det har regnat en hel del.
Nu har Pirelli med sig samma gummiblandningar som till Tyskland, detta är klippt från ett mejl från Pirelli:

Pirelli har med sig P Zero Medium med vit dekor och P Zero Soft med gula markeringar till Hungaroring, samma gummiblandningar som senast i Tysklands GP. Denna kombination ger dels bästa grepp på den kurviga och trånga banan, dels optimal hållbarhet för att klara av de höga temperaturer runt 30 grader som brukar råda vid Ungerns GP. Accelerationer och inbromsningar är två faktorer som kan skapa högt slitage på Hungaroring om förarna inte ser efter sina däck. Banans många tvära kurvor med rejäla styrutslag ger höga temperaturer i däcken med påfrestningar främst i den yttre delen av slitbanan som följd, något som understryker behovet av mjuk körstil från förarna.
Det italienska däckföretaget kommer inte ha med sig några hårda experimentdäck till fredagsträningarna, som var fallet i Tyskland och England. Förarna har alltså den vanliga tilldelningen av sex medium och fem mjuka uppsättningar att använda under helgen.”
– Ungerns GP är en stark kontrast jämfört med de banor vi just kommer ifrån, det är den långsammaste permanenta banan vi kör på under året, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.
–  Detta gör inte påfrestningarna på däcken mindre, en kurvig och hal bana ger högre temperaturer i gummit – speciellt när det är varmt väder – eftersom däcken rör sig mer i sidled jämfört med de långa svepande kurvor som karakteriserar andra tävlingsbanor. När jag nu sagt detta måste jag kanske tillägga att vi hade rätt mycket regn här förra året, så det är viktigt att inte dra några slutsatser i förväg. Det gör att  vi saknar en del data om hur våra slicks fungerar under raceförhållanden på Hungaroring. För att hålla slitaget under kontroll och få ut det mesta ur däcken krävs att man kan balansera kraven på hög fart och hållbarhet för däcken. Det är svårt att köra om här, så det krävs bra strategi för att tjäna placeringar på banan. Alltså är arbetet under fredagsträningarna viktigt för att kunna förbereda taktiken. Detta har ju teamen inte kunnat göra ordentligt i uppladdningen inför de senaste två racenpå grund av dåligt väder.

Med andra ord kan vi varna för en bana som äter däck och att hitta rätt setup blir avgörande. Bilarna kommer att ställas in på ungefär samma sätt som i Monaco, med mycket downforce och en mjuk fjädring.
•••
Sebastian Vettel är fortfarande irriterad över det straff han fick i Tyskland, det gjorde att han halkade ner  från plats två till fem. Han tycker fortfarande att omkörningen av Jenson Button var okej.
När det gäller den nya regeln, eller förtydligandet om reglerna när det gäller motormapping är han säker på att det inte kommer att påverka stallet speciellt mycket.
•••
Felipe Massa förklarar att han kommer att hjälpa Fernando Alonso i kampen om VM-titeln.
Ska man vara lite elak så är det enkelt att säga att om han ska lösa det måste han nog ligga högre upp i fältet betydligt oftare än vad han har gjort under den första delen av säsongen. Annars har han alla konkurrenterna för långt framför sig för att kunna hjälpa till.
•••
Ron Dennis är rätt säker på att Lewis Hamilton stannar hos McLaren.
•••
Maria de Villota har lämnat sjukhuset i Madrid.
•••
Pricka in den 17 mars. Det verkar som om det är dags för säsongsstart 2013 i Melbourne den dagen.