FIAs nya regel – tvärstopp för mästaren?
avDå så, nu kan det mycket väl hända att vi får se ett annat Red Bull i Ungern. FIA har, som väntat, stängt det kryphål som österrikarna använde sig av när det gäller motormapping. Det betyder att den bil som körde på Hockenheim i söndags måste förändras för att den ska få komma till start i Ungern.
Nu är den stora frågan – på vilket sätt kommer detta att påverka Red Bull?
– Det är svårt att säga, kommenterar McLarens Jonathan Neale.
– Ingen vet egentligen vilka fördelar de har haft av den här lösningen.
Annars lär det finnas andra saker att diskutera när vi kommer till presskonferensen i morgon.
I Ungern kommer det att handla mycket om värmen (närmare + 35 grader i luften och betydligt högre när det gäller asfalten), om den första kurvan som ligger osedvanligt långt från pole position och om hur matrealet slits. Banan har 14 kurvor och den går hårt åt säcken, framförallt vänster framdäck. DRS får användas på samma ställa som förra året, strax efter den sista kurvan och över start/målrakan. Som vanligt kommer kvalet vara av en mycket avgörande betydelse och det blir dessutom spännande att se vilka uppdateringarna som stallen har med sig. McLaren hade vissa saker med sig till Tyskland som stallet inte använde sig av och nu blir det spännande att se vad det betyder.
Troligen får vi en vink redan på fredag.