Grosjeans bad om ursäkt – via SMS
avSå är det dags att blicka framåt mot Monza. Det är en av mina personliga favoriter, en bana med fart och historia. En bana som egentligen är ett måste för alla som gillar F1 att besöka. Bara att se folkvandringen genom den kungliga parken flera timmar innan racet en söndag är en upplevelse. På något sätt ligger F1-historiens historia i luften, det är som om man kan ta på den känslan med bara handen.
Samtidigt är det en bana som är en stor utmaning för förarna. Även om de tror att de känner bilen efter en lång säsong så ställs allt på huvudet igen på Monza. Eftersom vingen är extremt låg och det handlar om en höghastighetsbana så känns bilen som om den vore utbytt. Många förare vittnar om att bilen känns som om den är ungefär 130 kg lättare än vanligt och att den är nervös. Den vill ta med dig på en sväng, inte tvärtom.
För att ladda riktigt kommer här Rubens Barrichellos rekordvarv från 2004:
•••
Enligt väderprognoserna kan vi förvänta oss sol i dagarna tre och mellan 25 och 30 grader varmt.
•••
En historisk tillbakablick, alla killarna som har haft pole på Monza:
2011 Sebastian Vettel – Red Bull-Renault
2010 Fernando Alonso – Ferrari
2009 Lewis Hamilton – McLaren-Mercedes
2008 Sebastian Vettel – Toro Rosso-Ferrari
2007 Fernando Alonso – McLaren-Mercedes
2006 Kimi Räikkönen – McLaren-Mercedes
2005 Juan Pablo Montoya – McLaren-Mercedes
2004 Rubens Barrichello – Ferrari
2003 Michael Schumacher – Ferrari
2002 Juan Pablo Montoya – Williams-BMW
2001 Juan Pablo Montoya – Williams-BMW
2000 Michael Schumacher – Ferrari
1999 Mika Häkkinen – McLaren-Mercedes
1998 Michael Schumacher – Ferrari
1997 Jean Alesi – Benetton-Renault
1996 Damon Hill – Williams-Renault
1995 David Coulthard – Williams-Renault
1994 Jean Alesi – Ferrari
1993 Alain Prost – Williams-Renault
1992 Nigel Mansell – Williams-Renault
1991 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1989 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1988 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1987 Nélson Piquet – Williams-Honda
1986 Teo Fabi – Benetton-BMW
1985 Ayrton Senna – Lotus-Renault
1984 Nélson Piquet – Brabham-BMW
1983 Ricardo Patrese – Brabham-BMW
1982 Mario Andretti – Ferrari
1981 René Arnoux – Renault
1979 Jean-Pierre Jabouille – Renault
1978 Mario Andretti – Lotus-Ford
1977 James Hunt – McLaren-Ford
1976 Jacques Lafitte – Ligier-Matra
1975 Niki Lauda – Ferrari
1974 Niki Lauda – Ferrari
1973 Ronnie Peterson – Lotus-Ford
1972 Jacky Ickx – Ferrari
1971 Chris Amon – Matra
1970 Jacky Ickx – Ferrari
1969 Jocken Rindt – Lotus-Ford
1968 John Surtees – Honda
1967 Jim Clark – Lotus-Ford
1966 Mike Parkes – Ferrari
1965 Jim Clark – Lotus-Climax
1964 John Surtees – Ferrari
1963 John Surtees – Ferrari
1962 Jim Clark – Lotus Climax
1961 Wolfgang von Trips – Ferrari
1960 Phil Hill – Ferrari
1959 Stirling Moss – Cooper-Climax
1958 Stirling Moss – Vanwall
1957 Stuart Lewis-Evans – Vanwall
1956 Juan Manuel Fangio – Ferrari
1955 Juan Manuel Fangio – Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio – Mercedes
1953 Alberto Ascari – Ferrari
1952 Alberto Ascari – Ferrari
1951 Juan Manuel Fangio – Alfa Romeo
1950 Juan Manuel Fangio – Alfa Romeo
•••
Jerome D’Ambrosio ersätter Romain Grosjean på Monza. Den 26-årige belgaren körde förra året för Marussia och hans management arbetar för Gravity Sport Management, som är ett dotterbolag till Genii Capital som äger Lotus. Han är i år tredjeförare hos Lotus.
Hängde ni med?
Grosjean är som bekant avstängd för att ha orsakat kraschen i samband med starten på Spa. Det är första gången sedan 1994 som någon stängs av för att han har kört på ett riskfyllt sätt.
För övrigt har Grosjean bett Fernando Alonso om ursäkt. Han skickade ett SMS.
•••
Qing-Hua Ma ska köra för HRT under fredagen, han ersätter Narin Karthikeyan.
•••
Har skrivit endel om Lotus dubbla DRS, det kommer inte att användas före Suzuka meddelar stallet.