Schumacher i tätetn – och NI fick ER vilja igenom
avVälkomna till Italien och årets sista F1-lopp på europeisk mark. Den första träningen är nu avslutad och den genomfördes i strålande sol och med en temperatur på 25 grader i luften och 30 på asfalten.
Mercedes motorer imponerade under det första passet, Michael Schumacher var snabbast, före McLarens Jenson Button och Mercedes Nico Rosberg.
Monza är en höghastighetsbana och den kräver mycket av bromsarna, vilket blev tydligt när en och annan förare fick ta till alternativa lösningar på vissa ställen av banan, men det handlade inte alls om några krascher.
Bland annat gjorde Kimi Räikkönen skäl för smeknamnet den flygande finländaren och Felipe Massa tog sig också en sväng utanför banan
Fernando Alonso fick parkera sin bil vid den första chikanen ungefär fem minuter innan träningen var över sedan det dykt upp ett tekniskt problem. Tydligare än så har Ferrari inte varit.
Annars kan vi konstatera att Ma Qing Hu gjorde ett okej jobb för HRT under sin första träning och Jerome d’Ambrosio körde för Lotus eftersom Romain Grosjean är avstängd.
Tiderna:
Placering, förare,, namn, tid och antal varv
1. Michael Schumacher Mercedes 1m25.422s 26
2. Jenson Button McLaren 1m25.723s + 0.301s 29
3. Nico Rosberg Mercedes 1m25.762s + 0.340s 26
4. Fernando Alonso Ferrari 1m25.800s + 0.378s 22
5. Felipe Massa Ferrari 1m25.861s + 0.439s 27
6. Lewis Hamilton McLaren 1m25.944s + 0.522s 30
7. Kimi Raikkonen Lotus 1m26.046s + 0.624s 25
8. Sergio Perez Sauber 1m26.323s + 0.901s 26
9. Mark Webber Red Bull 1m26.390s + 0.968s 24
10. Pastor Maldonado Williams 1m26.504s + 1.082s 19
11. Sebastian Vettel Red Bull 1m26.508s + 1.086s 18
12. Nico Hulkenberg Force India 1m26.518s + 1.096s 21
13. Valtteri Bottas Williams 1m26.641s + 1.219s 26
14. Kamui Kobayashi Sauber 1m26.746s + 1.324s 23
15. Jerome d’Ambrosio Lotus 1m27.180s + 1.758s 29
16. Jules Bianchi Force India 1m27.192s + 1.770s 22
17. Daniel Ricciardo Toro Rosso 1m27.373s + 1.951s 25
18. Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m27.789s + 2.367s 24
19. Heikki Kovalainen Caterham 1m27.855s + 2.433s 27
20. Vitaly Petrov Caterham 1m28.578s + 3.156s 20
21. Charles Pic Marussia 1m28.751s + 3.329s 26
22. Timo Glock Marussia 1m29.207s + 3.785s 21
23. Pedro de la Rosa HRT 1m29.331s + 3.909s 21
24. Ma Qing Hua HRT 1m31.239s + 5.817s 26
••••
Nästa träning startar kl 14.00 och eftersom så många av er har besvärat er över att F1-bevakaren försvann så är den nu tillbaka. Cheferna insåg att det var en miss att ta bort den och att den informationen som ni vill ha inte fanns på den nya lösningen.
Så nu är den tillbaka – så använd er av den;-) Där finns resultat, fakta om förare, banor och om säsongen.
•••
För Pirelli är årets snabbaste bana också hemmaplan och man har med sig däcken bed benämningen medium och hårda. Så här säger motorsportdirektören Paul Hembery inför helgen:
– Monza är förmodligen årets viktigaste race för oss eftersom vi får chansen att visa upp vår däcksteknologi på hemmaplan inför alla våra passionerade italienska fans och Pirellis personal. Det här racet har verkligen en speciell atmosfär som också är unik för Italien. Dessutom är banan en av de mest krävande vi besöker under året, med sina höga farter och stora påfrestningar på däcken. Näst efter Spa utsätts däcken här för de högsta krafterna under hela säsongen. Att komma direkt hit från Spa innebär för teamen att de har full koll på helgens gummiblandningar, det är också så tätt i mästerskapet att vi kan se fram mot den mest spännande finalen sen vi kom tillbaka till Formel 1. Vädret i Italien så här års kan bjuda på riktigt höga temperaturer, något som ger ytterligare påfrestningar på däcken. Vi förväntar oss i första hand normala strategier med två depåstopp under söndagens race. Däckstrategierna blev avgörande i förra årets tävling där pallplatserna avgjordes först på sista varvet, och vi kan nog förvänta oss samma sak i år. Eftersom en stor del av varvet körs på full gas är det svårt för någon att bygga upp en stor ledning utan att använda rätt strategi.