Startsida / Inlägg

Schumacher i tätetn – och NI fick ER vilja igenom

av Anna Andersson

Välkomna till Italien och årets sista F1-lopp på europeisk mark. Den första träningen är nu avslutad och den genomfördes i strålande sol och med en temperatur på 25 grader i luften och 30 på asfalten.
Mercedes motorer imponerade under det första passet, Michael Schumacher var snabbast, före McLarens Jenson Button och Mercedes Nico Rosberg.
Monza är en höghastighetsbana och den kräver mycket av bromsarna, vilket blev tydligt när en och annan förare fick ta till alternativa lösningar på vissa ställen av banan, men det handlade inte alls om några krascher.
Bland annat gjorde Kimi Räikkönen skäl för smeknamnet den flygande finländaren och Felipe Massa tog sig också en sväng utanför banan
Fernando Alonso fick parkera sin bil vid den första chikanen ungefär fem minuter innan träningen var över sedan det dykt upp ett tekniskt problem. Tydligare än så har Ferrari inte varit.
Annars kan vi konstatera att Ma Qing Hu gjorde ett okej jobb för HRT under sin första träning och Jerome d’Ambrosio körde för Lotus eftersom Romain Grosjean är avstängd.

Tiderna:
Placering, förare,, namn, tid och antal varv
1.  Michael Schumacher  Mercedes              1m25.422s            26
2.  Jenson Button       McLaren                    1m25.723s  + 0.301s  29
3.  Nico Rosberg        Mercedes                   1m25.762s  + 0.340s  26
4.  Fernando Alonso     Ferrari                   1m25.800s  + 0.378s  22
5.  Felipe Massa        Ferrari                       1m25.861s  + 0.439s  27
6.  Lewis Hamilton      McLaren               1m25.944s  + 0.522s  30
7.  Kimi Raikkonen      Lotus                   1m26.046s  + 0.624s  25
8.  Sergio Perez        Sauber                    1m26.323s  + 0.901s  26
9.  Mark Webber         Red Bull                 1m26.390s  + 0.968s  24
10.  Pastor Maldonado    Williams            1m26.504s  + 1.082s  19
11.  Sebastian Vettel    Red Bull               1m26.508s  + 1.086s  18
12.  Nico Hulkenberg     Force India   1m26.518s  + 1.096s  21
13.  Valtteri Bottas     Williams             1m26.641s  + 1.219s  26
14.  Kamui Kobayashi     Sauber         1m26.746s  + 1.324s  23
15.  Jerome d’Ambrosio   Lotus          1m27.180s  + 1.758s  29
16.  Jules Bianchi       Force India   1m27.192s  + 1.770s  22
17.  Daniel Ricciardo    Toro Rosso     1m27.373s  + 1.951s  25
18.  Jean-Eric Vergne    Toro Rosso    1m27.789s  + 2.367s  24
19.  Heikki Kovalainen   Caterham     1m27.855s  + 2.433s  27
20.  Vitaly Petrov       Caterham         1m28.578s  + 3.156s  20
21.  Charles Pic         Marussia         1m28.751s  + 3.329s  26
22.  Timo Glock          Marussia     1m29.207s  + 3.785s  21
23.  Pedro de la Rosa    HRT            1m29.331s  + 3.909s  21
24.  Ma Qing Hua         HRT             1m31.239s  + 5.817s  26
••••
Nästa träning startar kl 14.00 och eftersom så många av er har besvärat er över att F1-bevakaren försvann så är den nu tillbaka. Cheferna insåg att det var en miss att ta bort den och att den informationen som ni vill ha inte fanns på den nya lösningen.
Så nu är den tillbaka – så använd er av den;-) Där finns resultat, fakta om förare, banor och om säsongen.
•••
För Pirelli är årets snabbaste bana också hemmaplan och man har med sig däcken bed benämningen medium och hårda. Så här säger motorsportdirektören Paul Hembery inför helgen:
– Monza är förmodligen årets viktigaste race för oss eftersom vi får chansen att visa upp vår däcksteknologi på hemmaplan inför alla våra passionerade italienska fans och Pirellis personal. Det här racet har verkligen en speciell atmosfär som också är unik för Italien. Dessutom är banan en av de mest krävande vi besöker under året, med sina höga farter och stora påfrestningar på däcken. Näst efter Spa utsätts däcken här för de högsta krafterna under hela säsongen. Att komma direkt hit från Spa innebär för teamen att de har full koll på helgens gummiblandningar, det är också så tätt i mästerskapet att vi kan se fram mot den mest spännande finalen sen vi kom tillbaka till Formel 1. Vädret i Italien så här års kan bjuda på riktigt höga temperaturer, något som ger ytterligare påfrestningar på däcken. Vi förväntar oss i första hand normala strategier med två depåstopp under söndagens race. Däckstrategierna blev avgörande i förra årets tävling där pallplatserna avgjordes först på sista varvet, och vi kan nog förvänta oss samma sak i år. Eftersom en stor del av varvet körs på full gas är det svårt för någon att bygga upp en stor ledning utan att använda rätt strategi.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB