TV-bilder från kraschen
avEuropasäsongen ligger i skrivbordslådan. Sju lopp återstår och det handlar om lopp där Sebastian Vettel tog fem pole position av sex möjliga förra året. Nu tillkommer en bana, USA, men också det faktum att Red Bull inte alls är lika överlägsna som förra året.
Ändå är detta Red Bullland, eller har i alla fall varit de senaste åren, ifjol vann firma Vettel/Webber fyra av de sex avslutande loppen. De andra två segrarna delade McLarens förarduo på. Året innan snodde Vettel VM-titeln i det allra sista loppet sedan han tagit tre segrar på de sista fyra loppen.
Första steget för den som vill flytta på Fernando Alonso som är i klar VM-ledning är – Singapore.
Ett häftigt lopp, men frågan är om det inte skulle vara en ännu häftigare kuliss för F1-publiken om man körde i dagsljus?
Jag har hört vissa diskussioner om det så vi får väl se vad framtiden bär med sig.
McLaren är positiva och tror att en seger absolut kan vara möjlig, stallet har vunnit de tre senaste loppen. Lewis Hamilton har tagit två av de segrarna.
Red Bull, som nollade på Monza, hoppas på att bilen passar lika bra i på gatorna i Singapore som den gjorde i Monaco stadslopp där Mark Webber vann.
Lotus kommer i alla fall att testa en ny bakvinge och den ska förbättra DRS.
– Vi har gjort förändringar på underredet och på bakvingen. Bakvingen ger oss samma downforce som vi hade i Monaco, men den ger oss bättre DRS, säger James Allison som ser fram emot att testa den under fredagens träningar.
Detta är inte att förväxla med den dubbla DRS:en som Lotus arbetar med. Den kommer att finnas med i bilen till nästa tävling i Japan.
•••
För dig som inte sett Robert Kubicas krasch från ett rally i lördags.
Här kommer de:
Både han och hans kartläsare klarade sig utan skador och kunde fortsätta tävlingen.