Vettel mot Hamilton i Singapore
avKänslan efter den första dagen är att det kommer att bli en duell mellan Sebastian Vettel och Lewis Hamilton, visserligen var Hamilton bara femma under den andra träningen (+0,7) men han gjorde ett misstag i den sista sektorn.
Efter fredagen känns det som om McLaren är klart med där framme (Hamilton såg ut att vara snabb även när bilen var vältankad) , Fernando Alonso bevakar sin plats och Red Bulls Vettel är snabb. Han var snabbast under båda träningarna.
Hos Mercedes fungerar inte de uppdateringar som man hade så stora förhoppningar på som man önskar och även om Rosberg var en halv sekund snabbare än Schumacher så var han inte bättre än åtta.
– Det första intrycket så här på banan är inte bra, säger Norbert Haug, Mercedes, i en kommentar till Sky Sports, men Ross Brawn var inte lika nedstämd:
– Det var vårt första test och allt fungerade bra och tillförlitligheten finns där, säger han om det nya avgassystemet som man testade under juniortesterna på Magny Cours.
– När det gäller hur vi ska få däcken att arbeta så behöver vi göra framsteg för att vi ska prestera i racet och det kommer vi att fokusera på i natt. Vi hade ett litet problem med Michaels bil i slutet av passet och därför parkerade han något tidigare än de andra. Annars fungerade bilen bra och vi fick mycket intressant information som vi ska arbeta med under natten.
Lotus känns inte riktigt lika vassa som de senaste veckorna (även om Räikkönen presterade förhållandevis bra tider när han hade bilen fulltankad), däremot har Force India varit bra med under fredagens träningar.
– Det var absolut ingen lätt dag för oss, av någon anledning så har vi för dåligt fäste, säger Kimi Räikkönen som var två sekunder efter Vettel på ett enda varv.
– Jag har känslan av att vi saknar downforce. Det verkar som om det kommer att bli tufft för oss, i alla fall om vi ser till dagens resultat. Jag tror att vi kommer att göra en bättre lördag, men två sekunder. Det hittar vi aldrig.
En tendens efter dagens träningar är att den som väljer supersoft kan hålla dem till ett riktigt snabbt varv, men två varv håller inte de däcken.
•••
Ferrari har ännu inte bestämt sig för om de ska använda sig av den nya bakvinge som de testade under det första passet i dag.
•••
Den enda som såg till att ge bilen en kyss i muren var Bruno Senna. Han tappade sin Williams under den sista sektorn och slog i både med den bakre och den främre delen av bilen. Det tvingade fram en röd flagga eftersom det tog en stund att bärga bilen.
Senna klarade sig utan skador och kommer att vara med under lördagen.
Resultat andra passet:
1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m48.340 27
2. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m48.651s + 0.311 24
3. Fernando Alonso Ferrari 1m48.896s + 0.556 26
4. Mark Webber Red Bull-Renault 1m48.964s + 0.624 26
5. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1m49.086s + 0.746 28
6. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m49.300s + 0.960 30
7. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m49.339s + 0.999 31
8. Nico Rosberg Mercedes 1m49.790s + 1.450 32
9. Felipe Massa Ferrari 1m50.039s + 1.699 28
10. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m50.161s + 1.821 23
11. Michael Schumacher Mercedes 1m50.263s + 1.923 23
12. Kimi Räikkonen Lotus-Renault 1m50.345s + 2.005 24
13. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m50.636s + 2.296 32
14. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m50.791s + 2.451 26
15. Sergio Perez Sauber-Ferrari 1m51.122s + 2.782 28
16. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1m51.450s + 3.110 21
17. Bruno Senna Williams-Renault 1m51.452s + 3.112 11
18. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m52.00$s + 3.669 31
19. Timo Glock Marussia-Cosworth 1m52.218s + 3.878 29
20. Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1m52.576s + 4.236 27
21. Charles Pic Marussia-Cosworth 1m52.863s + 4.523 27
22. Vitalij Petrov Caterham-Renault 1m52.936s + 4.596 25
23. Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1m54.448s + 6.108 25
24. Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1m54.514s + 6.174 30
•••
Hamilton har en ny tävlingsingenjör, Mark Temple ersätter Andy Latham.
•••
Håll er uppdaterade under hela helgen med F1-bevakaren. Den är i gång och den ligger högst upp på motor.sportbladet.se
•••
Marcus Ericsson hade det tungt i Singapore, en olycka avbröt kvalet och då missade han sin sista chans att köra till sig en bra startplats. Han står på ruta 17 i morgon.