Startsida / Inlägg

Vettel mot Hamilton i Singapore

av Anna Andersson

Känslan efter den första dagen är att det kommer att bli en duell mellan Sebastian Vettel och Lewis Hamilton, visserligen var Hamilton bara femma under den andra träningen (+0,7) men han gjorde ett misstag  i den sista sektorn.
Efter fredagen känns det som om McLaren är klart med där framme (Hamilton såg ut att vara snabb även när bilen var vältankad) , Fernando Alonso bevakar sin plats och Red Bulls Vettel är snabb. Han var snabbast under båda träningarna.
Hos Mercedes fungerar inte de uppdateringar som man hade så stora förhoppningar på som man önskar och även om Rosberg var en halv sekund snabbare än Schumacher så var han inte bättre än åtta.
– Det första intrycket så här på banan är inte bra, säger Norbert Haug, Mercedes, i en kommentar till Sky Sports, men Ross Brawn var inte lika nedstämd:
– Det var vårt första test och allt fungerade bra och tillförlitligheten finns där, säger han om det nya avgassystemet som man testade under juniortesterna på Magny Cours.
– När det gäller hur vi ska få däcken att arbeta så  behöver vi göra framsteg för att vi ska prestera i racet och det kommer vi att fokusera på i natt. Vi hade ett litet problem med Michaels bil i slutet av passet och därför parkerade han något tidigare än de andra. Annars fungerade bilen bra och vi fick mycket intressant information som vi ska arbeta med under natten.
Lotus känns inte riktigt lika vassa som de senaste veckorna  (även om Räikkönen presterade förhållandevis bra tider när han hade bilen fulltankad), däremot har Force India varit bra med under fredagens träningar.
– Det var absolut ingen lätt dag för oss, av någon anledning så har vi för dåligt fäste, säger Kimi Räikkönen som var två sekunder efter Vettel på ett enda varv.
– Jag har känslan av att vi saknar downforce. Det verkar som om det kommer att bli tufft för oss, i alla fall om vi ser till dagens resultat. Jag tror att vi kommer att göra en bättre lördag, men två sekunder. Det hittar vi aldrig.
En tendens efter dagens träningar är att den som väljer supersoft kan hålla dem till ett riktigt snabbt varv, men två varv håller inte de däcken.
•••
Ferrari har ännu inte bestämt sig för om de ska använda sig av den nya bakvinge som de testade under det första passet i dag.
•••
Den enda som såg till att ge bilen en kyss i muren var Bruno Senna. Han tappade sin Williams under den sista sektorn och slog i både med den bakre och den främre delen av bilen. Det tvingade fram en röd flagga eftersom det tog en stund att bärga bilen.
Senna klarade sig utan skador och kommer att vara med under lördagen.

Resultat andra passet:
1.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault      1m48.340             27
2.  Jenson Button         McLaren-Mercedes      1m48.651s  + 0.311   24
3.  Fernando Alonso       Ferrari               1m48.896s  + 0.556   26
4.  Mark Webber           Red Bull-Renault      1m48.964s  + 0.624   26
5.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes      1m49.086s  + 0.746   28
6.  Paul di Resta         Force India-Mercedes  1m49.300s  + 0.960   30
7.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes  1m49.339s  + 0.999   31
8.  Nico Rosberg          Mercedes              1m49.790s  + 1.450   32
9.  Felipe Massa          Ferrari               1m50.039s  + 1.699   28
10.  Romain Grosjean       Lotus-Renault         1m50.161s  + 1.821   23
11.  Michael Schumacher    Mercedes              1m50.263s  + 1.923   23
12.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault         1m50.345s  + 2.005   24
13.  Pastor Maldonado      Williams-Renault      1m50.636s  + 2.296   32
14.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari    1m50.791s  + 2.451   26
15.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari        1m51.122s  + 2.782   28
16.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari        1m51.450s  + 3.110   21
17.  Bruno Senna           Williams-Renault      1m51.452s  + 3.112   11
18.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari    1m52.00$s  + 3.669   31
19.  Timo Glock            Marussia-Cosworth     1m52.218s  + 3.878   29
20.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault      1m52.576s  + 4.236   27
21.  Charles Pic           Marussia-Cosworth     1m52.863s  + 4.523   27
22.  Vitalij Petrov         Caterham-Renault      1m52.936s  + 4.596   25
23.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth          1m54.448s  + 6.108   25
24.  Narain Karthikeyan    HRT-Cosworth          1m54.514s  + 6.174   30
•••
Hamilton har en ny tävlingsingenjör, Mark Temple ersätter Andy Latham.
•••
Håll er uppdaterade under hela helgen med F1-bevakaren. Den är i gång och den ligger högst upp på motor.sportbladet.se

•••

Marcus Ericsson hade det tungt i Singapore, en olycka avbröt kvalet och då missade han sin sista chans att köra till sig en bra startplats. Han står på ruta 17 i morgon.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB