Startsida / Inlägg

Krossar de interna problemen VM-drömmen?

av Anna Andersson

Pirelli kommer med P Zero White medium och P Zero Yellow soft till Abu Dhabi och för den mjuka blandningen är det den sista insatsen den här säsongen. Det är annars en gummiblandning som varit aktuell i 15 av 20 lopp.
Abu Dhabi, som funnits med i kalendern sedan 2009 är annars en bana som är lika utmanade för ingenjörerna som för förarna. Det handlar väldigt mycket om att hitta rätt balans i bilen och föraren kan inte göra samma stora skillnad som på Suzuka eller Spa.
Här spelar däcken inte riktigt en lika betydande roll som i Indien förra veckan, men träningarna blir viktiga för stallen eftersom de måste hitta en balans i bilen som funkar bra med båda gummiblandningarna.
– Det bör inte heller vara något problem att värma de hårdare däcken, säger Pirellis testförare Lucas di Grassi.
– Jag tror nog att de flesta stallen väljer att göra två depåstopp, men det finns säkerligen de som försöker att göra ett enda stopp.
•••
Annars har Sebastian Vettel vunnit på banan vid två tillfällen. Förra året hade han pole position, men han tvingades bryta med en punktering redan på det andra varvet.
•••
Lite kort info om banan – loppet startar i ljus, körs under skymningen och avslutas i märker.
De handlar om 55 varv, 305,355 km och loppet tar ungefär en timme och 40 minuter.  Förra året körde Sebastian Vettel på 1.38,481 när han tog pole.
Avståndet till första kurvan är 190 m
Antal kurvor: 9 höger, 12 vänster
Längsta passage med maxhastighet: 14,1 sekunder
Bara förare som stått i första startled har vunnit loppet.
Premiären avgjordes 2010, när Sebastian Vettel blev mästare på banan.

Här förklarar McLarens förare hur man ska köra i Abu Dhabi.

http://www.youtube.com/watch?v=DTJfF_pn6eY

Filmen gjordes inför förra säsongens race.
•••
För övrigt verkar det vara ganska irriterat hos Ferrari. Enligt italiensk media ska Fernando Alonso ha varit vansinnig på Pat Fry efter kvalet i Indien och hotat med att attackera stallet på twitter. Alonso var arg eftersom han ansåg att Fry skyllt de dåliga startpositionerna på förarna och han ville upplysa världen om att hans bil inte håller måttet.
En tuff konflikt nu när VM ska avgöras.
Kommer den att fälla Ferrari?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB