Startsida / Inlägg

Därför har storleken betydelse

av Anna Andersson

I dag är det torsdag och jag väntar precis som ni på presskonferenserna inför helgen, men för att göra den väntan något kortare så finns det en kul snackis som vi kan ta upp.
En anledning till att Ferrari valde att behålla Felipe Massa kan vara att flera av de intressanta förarna är för stora. Mark Webber, Nico Hülkenberg och Paul di Resta är alla kring 184 cm långa och Webber bekräftade för Auto, Motor und Sport i att han inte passar i en Ferrari. Även Hülkenberg erkände att Ferrari behöver göra förändringar på chassit för att anpassas till långa förare.
Fernando Alonso är 13 cm kortare än Webber och Felipe Massa är en av cirkusens minsta förare, bara 166 cm lång. Eftersom det inte är några större regeländringar på gång så vill de flesta stallen inte göra några större förändringar när det gäller sina chassin till nästa säsong utan de vill behålla vänta till 2014 då det ändå blir större förändringar på reglerna.
•••
Det blir två DRS-zoner i Abu Dhabi den kommande helgen. Den första mätpunkten är 40 meter före kurva sju och DRS får användas på den långa rakan därefter. Den andra DRS-zonen är rakan ner mot kurva elva.
Derek Warwick hjälper domarna och det är sjunde gången han har det uppdraget. Senast var det på Suzuka i Japan. I Abu Dhabi är också Lars Österlind en av domarna, den andra är Radovan Novak från Tjeckien.
•••
Marussia har stora ekonomiska problem. Stallet söker efter investerare, sponsorer och betalförare för att kunna betala tillbaka de skulder på 61 miljoner euro som ska vara betalade vid årsskiftet.
Marussia kom till F1 2010, då under namnet Virgin, man var sist i konstruktörsmästerskapet. Satsningen har fortsatt, man har förlorat pengar, men ligger nu tia i märkes-VM och det skulle också ge en rejäl skjuts ekonomiskt, prispengarna skulle fyrdubblas och i fjol låg summan på 7,7 miljoner Euro.
Målet är att stå på prispallen när man kör GP i Ryssland 2014.
•••
Precis som väntat har Toro Rosso förlängt med sina förare en säsong till.
Jamie Alguersuari, som tidigare körde för Toro Rosso, och som nu varit testförare för Pirelli hoppas att den erfarenhet som han har med sig som däcktestare ska ge honom en ny chans i F1.
Även Rubens Barrichello är intresserad av en F1-comeback.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB