Lotus i topp
avVeckan har handlat mycket om juniortesterna i Abu Dhabi. Där imponerade dansken Kevin Magnussen på McLaren, Davide Valsecchi avslutade i topp för Lotus och Luiz Razia körde med feber.
Ferrari fanns inte med, inte heller Mercedes och Force India. De genomförde sina tester på Magny Cours, Frankrike, i september. I juli körde Marussia, Williams och HRT på Silverstone.
Här är resultaten från den sista dagens tester i Abu Dhabi.
1 9 Davide Valsecchi Lotus F1 Team / Renault / E20 P 1:42.677 86
2 4 Kevin Magnussen McLaren / Mercedes / MP4-27 P 1:42.827 + 0.150 51
3 53 Esteban Gutierrez (T) Sauber / Ferrari / C31 P 1:43.093 + 0.416 80
4 1 Robin Frijns Red Bull Racing / Renault / RB8 P 1:43.233 + 0.556 53
5 52 Oliver Turvey (T) McLaren / Mercedes / MP4-27 P 1:43.604 + 0.927 44
6 16 Luiz Razia Scuderia Toro Rosso / Ferrari / STR7 P 1:45.286 + 2.609 68
7 20 Alexander Rossi Caterham F1 Team / Renault / CT-01 P 1:46.485 + 3.808 86
•••
Efter helgen är det sedan dags att börja ladda för fullt inför USAs GP den kommande helgen. Det handlar om kvällslopp för alla i Europa, kval klockan 20.00 på lördag och race kl 20.00 på söndag. Träningarna följer ni kl 17.00 och kl 21.00 på fredag.
Det är en helt ny bana, designad av Hermann Tilke med stöd av den före detta F1-föraren Alex Wurz. Det blir verkligen spännande att höra vad förarna säger efter fredagens träningar.
Själv gillar jag Kimi Räikkölnens kommentar när jag frågade honom hur han lär sig en ny bana:
– Jag kör den. Jag vet att vissa förare jobbar mycket i simulatorer för att lära sig nya banor, men det är ingenting för mig. Jag har aldrig spelat TV-spel eller tillbringat mycket tid i simulatorn och jag tycker inte att det verkar som om det har påverkat min prestation. Man har tre timmar på sig att träna under fredagen och en timme innan kvalet på lördagen, det räcker.
Det skiljer tio poäng i kampen om VM-titeln efter förra veckans rysare och det är 50 poäng kvar att slåss om.
Vem är er favorit?
Vem vinner och varför?
•••
Jag har haft en något lugnare vecka nu, behöver lite andrum när man arbetat varje dag i två veckor, men på måndag är jag tillbaka med full kraft för ytterligare 14 dagar fyllda med F1-nyheter och diskussioner.