Sennas fantastiska seger
avDå styr vi blicken mot Brasilien och Interlagos. En otroligt tuff bergochdalbana och eftersom den ligger närmare 900 meter över havet påverkas både downforce och hästkrafter. Det är dessutom rätt ojämnt underlag, många gupp, vilket gör att det är tufft för killarna bakom ratten. En viktig bit är också den sista sektorn är där du kan vinna eller förlora mest tid under ett varv.
Pirelli har den här gången med sig samma däck som till USA, P Zero Silver hard och P Zero White medium. Banan är inte speciellt tuff mot bromsarna, men bakdäcken slits ganska bra medan framdäcken däremot klarar sig ganska bra.
Lite kort fakta:
•Banan är bara 4,3 km lång.
• Loppet avgörs under 71 varv
•Loppet körs motsols.
– Jag kommer att träna nacken extra inför tävlingen på Interlagos, den körs motsols och det är rätt tuffa g-krafter framförallt i de långa vänsterkurvorna, säger Sebastian Vettel.
•Distans till första kurvan: 190 m
•Lägsta del med maxhastighet: 17 sekunder, 1220 m
•Kurvor: 5 höger, tio vänster
•Snittfart 2011: 198,877 km/tim
• Fjolårets vinnare var Mark Webber, Red Bull, efter det att han gjort tre depåstopp och han var 17 sekunder före sin teamkollega Sebastian Vettel.
•Flest segrar: McLaren med 11.
•Alain Prost är den förare som vunnit här flest gånger, 1982, 1984, 1985, 1997, 1988, 1990
•Här är ett klassiskt klipp från Interlagos. Ayrton Sennas andra seger i Brasilien, från 1993
•••
På fredag får stallen chansen att testa däck inför 2013. Det meddelar Pirelli.
•••
Robert Kubica körde den Citroën som Sebastien Loeb tagit fyra VM-titlar med och det gick riktigt bra. Han vann Rally di Como. Han var en halv minut före tvåan.
– Det var ett härligt äventyr och ett bra test inför Rallye du Var, säger polacken som ska köra tävlingen nu i helgen.
•••
Damiler har tagit full kontroll över Mercedes F1. Man har köpt de andelar som Aabar Investments ägde.