Startsida / Inlägg

Därför blir 2013 mer spännande än 2012

av Anna Andersson

I dag har Pirelli presenterat F1-däcken för 2013 och det är intressant information som når oss – Pirelli vill göra det ännu svårare att välja rätt däck och öka spänningen i racen. Däcken har blivit mjukare och de kommer att slitas snabbare så att det blir minst två däckbyten per race, det i sin tur ska öppna för olika strategier under loppet. Jämfört med förra året är däcken också snabbare, det kan handla om en halv sekund per varv och i jämförelse är årets hårda version lika mjuk som mediumvarianten från 2012
En annan förändring är att de hårda däcken numera har en orange markering och inte en silverfärgad som den varit tidigare. Många åskådare har klagat och tyckt att det har varit svårt att skilja de hårda däcken från mediumdäcken som har haft en vit markering.
Överlag har man sett över färgerna och gjort dem klarare för att underlätta för publiken på plats och framför TV:n.
– Målet är att hela tiden ställa både förare och stall inför nya utmaningar. Dessutom vill vi vara säkra på att alla team har samma förutsättningar och möjligheter när det handlar om däcken. Förra året var fantastiskt eftersom vi hade sju olika segrare i de sju första loppen, säger Pirrelis motorpsortchef Paul Hembery i samband med presentationen.
– Men efter varje lopp så hade stallen samlat in mer och mer information och de lärde känna däcken allt bättre. Det resulterade i att det var färre dueller under de sista loppen och ibland var det bara ett enda depåstopp. Det fenomenet såg vi redan 2011 och många fans har varit besvikna. Även flera stall har bett oss att vidareutveckla däcken för att erbjuda dem nya utmaningar.
Hos Pirelli behåller man Lucas di Grassi och Jamie Alguersuari som testförare och behåller sin Renault R30 eftersom det inte är så många regeländringar till årets säsong.
•••
Vad har ni för tankar kring däcken 2013?
•••
Hetaste snackisen just nu är att Christian Horner var på besök hos Ferrari i slutet av förra året. Han ska ha haft ett mäte med Luca di Montezemolo och personalchefen i Maranello.
Vad mötet handlade om?
En gissning är väl att Ferrari är intresserade av Horner – gärna i kombipack med Adrian Newey som stallet länge har velat ha.
Går det att ta tre och betala för två – och få Sebastian Vettel med på samma kvitto?

•••
Kan det klassiska premiärloppet i Australien vara i fara? Australiens GP gjorde en förlust på 57 miljoner dollar förra året och nu vill Melbourne bara förlänga sitt kontrakt om man får ett bättre erbjudande.
•••
Precis som förra året är det Mark Webber är först ut att köra Red Bulls nya bil. Han inleder testerna för stallet den femte och sjätte februari. Därefter tar den tredubbla mästaren Sebastian Vettel över.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB