Startsida / Inlägg

Han är för stor för sin F1:a

av Anna Andersson

Nico Hülkenberg har ett stort problem sedan han bytte Force India mot Sauber.
Hans fötter är för stora.
Ja, ni läste rätt.
Tysken är 185 cm lång, vilket är mycket för en F1-förare och han har skostorlek 43.
– Det är så trångt i cockpit, även vid pedalerna och mina tår trycker hela tiden mot den övre delen av cockpit när jag trycker ner pedalen. Vi har fått ta av en bit av gummisulan bakom hälen för att jag ska kunna få lite, lite mer plats.
Han är inte den enda som har problem med storleken. Pedro de la Rosa var inte helt nöjd efter sin första dag i en Ferrari. Han är 177 cm lång, Fernando Alonso är sju cm kortare och Felipe Massa hela 11 cm kortare.
– Jag körde väl så bekvämt som man kan göra i en bil som inte alls är byggd för din kropp, sa han efter sina 51 varv på fredagen.
Det är svårt för långa förare inom F1, det är trots allt så att man bygger bilen för att den ska vara så snabb som möjligt, inte för att den ska vara bekväm att köra;-)
•••
Pirelli skickade ut ett pressmeddelande med sina tankar efter testet och jag saxar ut lite av de intressantare grejerna ur det:
Motorsportchef Paul Hembery sammanfattning av testet:
– De fyra dagarna i Jerez, där de flesta team använde sina nya bilar, gav oss alla en bra första uppfattning om karaktären hos 2013 års däck och hur den nya konstruktionen tillsammans med nya gummiblandningar fungerar på bana. Det verkar som vi är på rätt väg och de förändringar vi ville ha är på plats: däcken är snabbare än förra årets och de har ett bredare fönster där de ger maximal prestanda. Förhållandena på Jerez var dock inte ideala med en extremt sträv asfalt – mycket strävare än förra året och värre än alla andra banor vi besöker i år – och därför är det svårt att dra riktiga slutsatser av testen. Vi fick iallafall ihop mängder av data från de hårda och mediumdäcken, däremot väldigt lite kring de mjuka och ingenting om den supermjuka blandningen. Nu ser vi fram mot de nästa två testerna i Barcelona, som kommer ge ännu en mycket värdefull möjlighet för teamen att utöka sina kunskaper om årets däck.
Andra delar ur Pirellis pressmeddelande:
• Eftersom varken banans layout eller underlagets karaktär är typisk för de banor som används i årets mästerskap var de skillnader i varvtid mellan gummiblandningarna som klockades på Jerez förmodligen inte representativa för resten av säsongen.
•Flest körda varv: Gutierrez – 252 varv; Di Resta – 240; Massa – 227.
•Vissa bilar hann med att köra uppemot 70 mil per dag, dvs lika med två kompletta GP-distanser.
•Regndäcken kom aldrig till användning eftersom inget regn föll under de fyra dagarnas tester.
•Förutom tester av bilar och däck tränade teamen depåstopp.
Andra testsiffror:
•Antal däckuppsättningar som transporterades till Jerez: 385 set, eller 1540 däck, fördelning:
Supersoft, 7 set
Soft: 49 set
Medium: 157 set
Hard: 95 set
Intermediates: 42 set
Full wets: 35 set

Totalt användes 251 uppsättningar under testerna, fördelning:
Supersoft, 3 set
Soft: 33 set
Medium: 137 set
Hard: 74 set
Intermediates: 3 set
Full wets: 1 set

Längsta stint per gummiblandning:
20 varv på den hårda blandningen
24 varv på Medium
12 varv på Soft
8 varv på Supersoft
3 varv på Intermediate
1 varv på Full Wets

Lägsta/högsta temperatur under 4 dagars tester: 3 °C (dag 3)/22 °C (dag 1)

Snabbast varvtider:

Dag 1
1. Jenson Button, McLaren: 1.18.861, däck: nya hårda däck
2. Mark Webber, Red Bull: 1.19.709, däck: nya medium
3. Romain Grosjean, Lotus: 1.19.796, däck: nya hårda

Dag 2
1. Romain Grosjean, Lotus: 1.18.218, däck: nya mjuka
2. Paul Di Resta, Force India: 1.19.003, däck: nya mjuka
3. Daniel Ricciardo, Toro Rosso: 1.19.134, däck: nya medium

Dag 3
1. Felipe Massa, Ferrari: 1.17.879, däck: nya mjuka
2. Nico Rosberg, Mercedes: 1.18.766, däck: nya medium
3. Sebastian Vettel, Red Bull: 1.19.052, däck: nya medium

Dag 4
1. Kimi Räikkönen, Lotus: 1.18.148, däck: nya mjuka
2. Jules Bianchi, Force India: 1.18.175, däck: nya mjuka
3. Sebastian Vettel, Red Bull: 1.18.565, däck: nya hårda
•••
David Coulthard och hans familj har sorg. Hans 35-åriga syster Lynsay Jackson hittades i lördags död i sitt hem. Enligt Daily Mail misstänker man att hon dog av en hjärtinfarkt.
Hon efterlämnar sin make och en dotter, tio månader gammal.
– Det är en fruktansvärd chock för oss alla. Jag tackar för det fantastiska stöd vi har fått de senaste dagarna, hälsar Coulthard i ett uttalande.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB