Hur stora problem har Ferrari?
avHar Ferrari problem i år igen?
Ligger man efter och hur långt efter är för långt efter?
Hinner man klart till säsongen ska starta den 17 mars?
Ja det är några viktiga frågor som det snackats om de senaste dagarna. Testerna i Jerez såg okej ut, den tredje dagen då Felipe Massa var snabbast. Så satte han veckans snabbaste tid, men var det en medveten satsning för att få Luca di Montezemolo att tagga ner?
Faktum är att bilen inte såg balanserad ut de första två dagarna och Pedro de la Rosas Ferraridebut minns vi mest för ett moln av rök och en trasig växellåda.
Vad tror ni om detta? J
ag har skrivit en text på sportbladet.se/motor om det och på tisdag är det dags för nya tester. Då riktar vi blickarna mot Barcelona för första gången i år (eller i alla fall när det gäller F1, Barcelona har redan bjudit på en bra fotboll där FC Barcelona är veckans lag i La Liga och i januari fick vi se en fantastisk VM-final i handboll där Spanien krossade Danmark).
•••
KC Motorgroup är det första kinesiska stall som ska köra Le Mans 24-timmarslopp. Målet är att sedan ta sig vidare till F1-
– Jag grundade KC Motorgroup med en baktanke, att bli det första kinesiska stallet i F1, säger stallchefen Paul Ip i en kommentar.
•••
Kingfisher Airline, flygbolaget som tillhör Force Indas stallchef Vijay Mallya har länge haft ekonomiska problem. I samband med Indiens GP uppmärksammades det faktum att de anställda inte hade fått betalt och polisen letade efter Mallya, han lyckades dock betala lönerna i sista minuten och han slapp undan den gången. Nu rapporterar Wall Street Journal att flygbolaget är på väg mot konkurs och arr myndigheterna har beslagtagit ett par av hans privata hus.
Frågan är vad det betyder för Force India?
Än så länge har stallet bara en förare klar, Paul di Resta, och klarar sig stallet utan Mallyas pengar?
Det ryktas om att den tyske tandläkaren Colin Kollle har ett gäng sponsorer med sig och är beredd att kliva in hos Force India. Möjligen skulle han också kunna ta med sig en andra förare (läs Adrian Sutil som har stora sponsorer som Medion och Capri Sonne och som tidigare har samarbetat med Kolles). Kolles, som föddes i Rumänien, har tidigare varit stallchef för HRT, men även haft en liknande position tidigare hos Force India som tidigare gått under namn som Midland och Spyker.