Pirelli avslöjar hemligheten
avPirellis motorsportchef Paul Hembery var inte riktigt nöjd med testerna i Jerez.
– På grund av asfaltens kvalité så var det ingen riktigt bra referens, säger han till O Estado de S. Paulo och han har också varit kritisk i intervjuer med Autosport.
– Vi borde flytta testerna till Bahrain eller Abu Dhabi nästa år.
Nackdelen då är kostnaderna om blir betydligt höger än om man behåller testerna i Spanien.
Annars är det dags att se framåt, här Pirelli avslöjar nu vilka däck som man har valt för de inledande tävlingarna:
Australien: Supersoft (röd) och medium (vit)
Malaysia Medium (vit) och hard (orange)
Kina: Soft ( gul) och medium (vit)
Bahrain: Soft (gul) och hard (orange)
I Australien och Bahrain är det nya gummiblandningar jämfört med förra året, detta för att bilarna ska vara riktigt snabba i kvalet och sedan väljer man de hårda däcken eftersom det ofta är väldigt varmt på de båda orterna och man vill att däcken ska hålla ordentligt.
Det handlar om sex set hårda däck och fem set av den mjukare gummiblandningen per tävlingshelg, när det är vått har Pirelli Cinturato Green intermediate ( fyra set per förare) och när det regnar är det Cinturato Blue rain (tre set per förare) som gäller.
NU är det inte långt kvar. Nya tester startar tisdag nästa vecka….
•••
Caterham verkar ha lite dåligt samvete för att Heikki Kovalainen inte fick behålla sin förarplats och det ryktas om att han kan få en ny roll i stallet. Stallchef Cyril Abiteboul bekräftar för Sky Sports att man diskuterar en gemensam framtid:
– Ärligt talat så hade vi gärna haft någon med hans erfarenheter i stallet.