Startsida / Inlägg

Red Bulls märkliga vadslagning

av Anna Andersson

Den fjärde testdagen i Barcelona handlade mycket om regn och vatten. Det var riktigt svåra förhållanden under förmiddagen och vi fick se fem röda flaggor. Felipe Massa tappade kontrollen över sin Ferrari i kurva fyra när passet bara hade pågått i ett par minuter, inte ens en timme senare var det Guido van der Garde som stod utanför banan en kvart före lunch så stod han vid kurva nio. Strax före halv elva var det Esteban Gutierrez (kurva 5) och Mark Webber (kurva 9) som såg till att den röda flaggan kom ut och även Jean-Eric Vergne (kurva 5) orsakade en röd flagga. Efter lunch var de ytterligare tre röda flaggor.
Med andra ord rutschkana.
Det var växlande väderförhållanden under hela dagen, och gick inte att vara i närheten av tiderna från de tidigare dagarna. Hamilton noterades för den snabbaste tiden, 1.23,282, en snygg present på Niki Laudas 64:e födelsedag. Button var 0,351 efter, de två var de enda förarna under 1.24.
Hur kan vi då sammanfatta testet?
Red Bull ser ut att vara i fas och känns trygga, bilen har inga större problem och stallet lyser av självförtroende. De problem man har haft är i samband med depåstoppen där man plockat bort lollypop man och bytt arbetsmetoder.
Ferrari ser bättre ut än förra året, imponerar inte, men verkar vara med mitt i fältet och med Fernando Alonso som förare betyder det att italienarna finns med bland toppteamen i år igen.
McLaren har problem, man har valt att utveckla en helt ny bil till i år och har ännu inte träffat rätt. Jenson Button är orolig, även om han anser att det är rätt att bygga en helt ny bil eftersom utvecklingskurvan är längre och att risken annars är stor att man når sitt max efter fem lopp. Problemet är att man inte hittar balansen och inte heller förstår sig på bilen. Ibland fungerar den fantastiskt bra och ibland inte alls. Det är inget bra tecken.
Får de ordning på den lär McLaren blir farliga, men om inte….
Lotus hade tekniska problem under Kimi Räikkönens två dagar, men när bilen är på banan är den snabb och Romain Grosjean körde som en klocka i går. Det gör Kimi till en av titelfavoriterna i år.
Mercedes hade stora problem med däckslitaget i fjol, hur ser det ut i år?
Än så länge har de legat ganska nära Lotus när de gjort racesimuleringar. Båda förarna är snabba och Nico Rosberg tror på segrar i år. Räcker det?
Williams var sist ut med att presentera bilen och den ger ett följsamt intryck, visar även bra tider med hårda däck. I fjol vann Pastor Maldonado ett lopp, kan Valtteri Bottas överraska i år? Den killen är en man för framtiden. Williams testade förresten depåstopp i dag, därför har ingen av förarna antecknats för någon varvtid.
Även Sauber ser intressant ut, Nico Hülkenberg hyllas av stallet och kan kanske vara med och överraska. Sauber imponerade i fjol och kan mycket väl ha samma roll i år.
Hos Force India handlar det om vem som tar den andra förarplatsen. Adrian Sutil gjorde ett bra jobb på banan, även stallet var imponerade och tyckte att hans feedback var intressant. Han har starka sponsorer, räcker det för tysken, eller väljer man Jules Bianchi som har framtiden för sig?
Toro Rosso, hävdar själva att bilen har en enorm potential och till nästa test i Barcelona är det dags att börja arbeta med den.
Caterham och Marussia. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. De båda stallen har en intern tävling längst bak och med tanke på den erfarenheten som de förare man signat har så ska vi kanske inte förvänta oss något annat heller…
Hur går era tankar nu när två av tre tester är avslutade?
•••
Vad händer hos Marussia Max Chilton skulle testa i tre dagar för att sedan lämna över bilen till sin teamkollega Luiz Razia, men eftersom man bara körde 58 varv på torsdagen fick Chilton även köra den fjärde dagen.
– Det är bättre för kontinuiteten att låta Max köra en dag till, säger stallet i ett officiellt uttalande.
Men enligt brasilianska medier är det ett annat problem, en av Razias sponsorer har inte betalat, det handlar om något byråkratiskt trassel och det ryktas också om att Max Chiltons pappa köper än liten del av Marussia varje gång hans son kör, för så ska det, enligt ryktet stå i kontraktet.
Men som sagt, det är ett rykte
•••
Nico Hülkenberg har fått tag på skor som är ett nummer mindre och ändå passar. Nu får hans fötter plats i bilen utan att han måste kapa sulan, som han tvingades göra i Jerez.
•••
Förra året vann Mercedes ett race, då i Kina med Nico Rosberg bakom ratten. I år kan det bli fler.
I alla fall om man får tro just Rosberg som avslutade sina tester i Barcelona i går:
– Jag vill vinna lopp och jag är ganska övertygad om att jag kan vara riktigt snabb i den här bilen, även om det finns mycket jobb kvar att göra, säger han till Turun Sanomat.
Samtidigt så spelar Lewis Hamilton ner Mercedes möjligheter.
– Vettel och Alonso sa att jag kanske skulle kunna vara med och slåss om VM-titeln i år, men som jag ser det just nu så kommer det absolut inte att hända, säger han till Autosport.
– Det är vårt mål, men glöm inte bort att bilen var en, ibland två sekunder efter förra året och vi har inte tagit in en sekund än. Andra team har lagt på en sekund eller så under vintern och tre sekunder, nej det har vi inte hämtat in. Förhoppningsvis kan vi vara med och slåss om det i slutet, men absolut inte i början av säsongen.
•••
Helmut Marko tror inte på Danica Patrick:
– Jag slår vad om att hon inte är bland de tio bästa i mål, säger han inför söndagens lopp på Daytona där hon har pole.
– Gör hon det får hon ett test med oss.
Dock handlar det inte om ett F1-test utan ett test med Vettels privata tjänstebil och hon får i så fall möta en av Red Bulls testförare….
Antar hon den utmaningen? Kan inte tänka mig det.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB