Startsida / Inlägg

F1-stjärnan in på bara skinnet

av Anna Andersson

Australiens GP, Albert Park. Nu väntar en bana där vanliga trafikanter kan köra när det inte är F1 i Melbourne. Det gör att den brukar vara väldigt ”grön” och svårt att få grepp på framförallt under fredagens träningar. Fästet förbättrar sig sedan under helgen, vilket gör det mycket svårt för förarna att hitta rätt inställningar på bilen.
Mer om banan tänkte jag berätta om i morgon. Snabbt kan vi bara konstatera att den inte heller signifikativ för resten av säsongen.
Den förare i startfältet som vunnit flest lopp i Melbourne är Jenson Button som har tre segrar, 09, 10 och 12. Tidigare har man sagt att den förare som vinner premiären också vinner VM, men i Buttons fall har det bara stämmt vid ett enda tillfälle.
Hos Brawn GP 2009.
•••
Har du fyra minuter över och vill se Mark Webber förklara allt som gäller för en förare – från hjälm till underkläder. Se detta:

•••
Pirelli skickade ett pressmeddelande inför helgen och här är motorsportchef Paul Hemberys kommentar inför helgen:
– Efter 12 dagars försäsongstester är det äntligen dags för race med 2013 års däck. Dessa utvecklades under förra säsongen i våra egna tester och de är de mest högpresterande däck vi någonsin tillverkat. Det kalla vädret under vårens tester gjorde att vi inte kunde visa upp deras bästa sidor, men vi räknar med ett annat läge på Albert Park, med två till tre stopp per bil under racet. Starten på en ny säsong är alltid mycket spännande och av det vi sett under försäsongstesterna verkar startfältet tätare tidsmässigt än någonsin förr. Något som vi ser som en bedrift eftersom vi förra året hade sju olika vinnare under de första sju tävlingarna”

Alla gummiblandningar och däckens konstruktion är nya för i år, och förarna bör märka att däcken fungerar som bäst över ett större arbetsområde och dessutom har de ett bredare fönster där greppet är optimalt. Varvtidsskillnaden mellan gummiblandningarna är också större, vilket ger teamen fler möjligheter att använda olika strategier, där de kan utforska skillnaderna i varvtider och använda detta till sin fördel.

Däcken som man har med sig är P Zero Medium – med vit dekor – och P Zero Supersoft – med röd markering. Här är Pirellis egna ord om de två däckblandningarna:

• PZero Medium med vit dekor är perfekt för banor där vädret är lite svalare och asfalten mindre aggresiv, likt Melbourne. Däckets hållbarhet liknar förra årets mjuka blandning, något som kommer ge varvtider som är runt 0,8 sekunder snabbare än 2012 års mediumdäck.

• Det rödmarkerade P Zero Supersoft har designats för att snabbt komma upp i temperatur och det är som bäst när det direkt skall leverera maximalt grepp och hög prestanda på en långsam och kurvig bana.

Förra året var det soft och medium som användes i Melbourne och då var det mest framgångsrikt att använda sig av två depåstopp. Pirelli räknar med att detblir mellan två och tre depåstopp per lopp i år, däcken är något mjukare för att öka spänningen i racen.
Förra året använde man sig av däcken med namn soft och medium och de förare som var mest framgångsrika använde sig av två depåstopp.

• Vänster bak är det däck som får jobba hårdast i Melbourne, med 10 högerkurvor och 6 vänster.
•••
I Australien får stewardsen hjälp av den förre F1-föraren och Indy500-vinnaren Danny Sullivan. Detta är fjärde gången får uppdraget.