Startsida / Inlägg

Kimi om återkomsten

av Anna Andersson

Vi väntar på racet i Malaysia och redan har det dykt upp två potentiella konflikter. Fernando Alonso mot Sebastian Vettel och Red Bull som redan i går var kritiska mot McLaren.
– Fråga McLaren varför ECU inte fungerade, han hade ingen telemetri, säger stallchef Christian Horner enligt motorsportmagazin.
– Det måste de få kontroll över, för det skapade vissa problem redan under testerna.
Britterna tillbakavisar kritiken.
– Vi hade naturligtvis sagt till om det hade varit ett fel på vår hårdvara, säger McLarens boss Martin Whitmarsh som påpekar att man kan skapa ett problem om man använder den på fel sätt.
– Jag hade blivit väldigt besviken om det hade varit vårt fel, för vi har än så länge inte haft en enda stillastående bil i F1, IndyCar eller NASCAR och vi är väldigt stolta över det.
Fortsättning lär följa.
•••
Vi vänder blickarna mot Malaysia nu och Kimi Räikkönen som vann i helgen tog faktiskt sin första seger i just Malaysia, 2003. Det var den 23 mars, i år tio år senare så går faktiskt kvalet den 23 mars.
Betyder det pole?
– Malaysia har varit både bra och dåligt för mig under åren, jag har haft ett p ar tunga lopp, men jag har också vunnit där tre gånger. Jag vann ju mitt första lopp där och det är alltid kull att komma tillbaka dit. Den vinsten kommer jag aldrig att glömma, säger Kimi Räikkönen ett mejl från Lotus.
– Men jag kan inte säga att den banan är speciellt viktig för mig, men jag tycker att det är ett härligt ställe att tävla på. Jag gillar banan och det är allt en mycket stor utmaning i en enorm hetta. Det är också en av de banorna där det ofta regnar någon gång under helgen så man måste planera in den risken redan från början
Sedan berättar han om sina tankar inför loppet:
– Det är väldigt annorlunda jämfört med Australien och det kommer att vara väldigt varmt. Det är alltid svårt att säga hur bilen kommer att kännas och vem som kommer att vara snabbast, vi har bara kört ett enda lopp. Vi får vänta två-tre lopp och se vad som händer. Troligen kommer det att regna under helgen och banan förändrar sig verkligen mycket i de olika väderförhållandena. Vår bil fungerade bra i Australien och vanligtvis, i alla fall var det så förra året, som var det bra för oss när det var riktigt varmt. Så jag hoppas på en bra helg.
Här är en liten påminnelse om hur det såg ut för tio år sedan:

Lite kort fakta om banan
5,543/56 varv
10 högerkurvor, fem vänster
Längd till kurva 1: 460 m
Längsta del med fullgas: 11,2 sek
Vinnande strategi 2012: Tre depåstopp.
Poleposition 2012: Lewis Hamilton, McLaren
Segrare 2012: Fernando Alonso, Ferrari, före Sergio Perez, Sauber och Lewis Hamilton, McLaren
Snabbaste varvet: Kimi Räikkönen, Lotus

I Malaysia kommer de båda hårdare gummiblandningarna att användas och Pirelli tror på en trestoppsstrategi:
– Man måste beskriva Malaysia som extremt, både när de gäller vädret och förhållandena på banan. Det är en av de helger som kräver mest av våra däck, så har det varit varje år. För första gången nu så har vi med oss den nya orange gummiblandningen och den färgen har vi valt för att det ska bli enklare att skilja däcken från de vita mediumdäcken när man sitter framför TV:n, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.
– Det är samma däckval som förra året, men vi har medvetet sett till att dras performance är bättre, men att de också slits mer.
Förra året var det loppet där Fernando Alonso jagades av Sergio Perez ända in i mål.
– Vi tror att det blir tre stopp i år igen, men troligen är det vädret som kommer att avgöra.