Startsida / Inlägg

Red Bulls problem

av Anna Andersson

Balansen. Där verkar Red Bull ha ett problem. Det ryktas om att när man nu förbjöd den extrema motormappingen som Renault hade tänkt använda på sina motorer i år så fick Red Bull problem.
Faktum är att balansen i bilen inte alls stämde i Barcelona, det erkände till och med Dr Helmut Marko (vilket kan tyckas lite märkligt eftersom årets bil är en vidareutveckling av den som vann VM förra året) och till flera tyskspråkiga journalister sa han:
– Vi får inte till inställningarna så som vi vill ha dem.
Adrian Newey var inte ens på plats i Barcelona utan stannade hemma i fabriken för att arbeta vidare. Är det så som Ross Brawn antydde, att e teamen som har Renaults motorer har valt en återvändsgränd när de satsade på den numera förbjudna extrema motormappingen?
– Nej, nej, säger Marko till Sport Bild.
– VI har absolut inte så stora problem som vi hade för ett år sedan. Det finns ingen anledning att vara orolig.
Eller är det så att Red Bull bara bluffar?
•••
Lite bilder från Barcelona

•••
I år är det 19 lopp och Bernie Ecclestone har som mål att expandera. Nu ryktas det om 22 lopp nästa år. För förarna är det väl inget större problem, men för alla andra i teamen. Killarna i depån tillbringar reda nu mer tid med förarna än med sina egna barn och 22 lopp på 52 veckor? Det blir…burn-out? Redan nu har mekanikerna ett enormt tufft schema och inte mycket mer ledigt än de två veckorna då fabrikerna tvingas stänga under sommaren och någon vecka i december. Annars jobbar de eller reser, vardag som helg.
–Kanske inte så tufft för oss, men för killarna i depån, säger Jenson Button i en kommentar.