Startsida / Inlägg

Alonsos otroliga start

av Anna Andersson

Fernando Alonso vann Kinas GP. Efter en pallplats, ett brutet lopp och en seger är han precis som vanligt en av de stora favoriterna till VM-titeln. Inför helgens lopp sa Stefano Domenicali att Fernando Alonso kommer att vara lika bra i år som förra året, kanske till och med ännu bättre.
– Det handlar om mognad, det är ett verktyg och en balans som man får med sig med tiden. Jag är övertygad om att han återigen gör en fantastiskt bra säsong, säger stallchefen och han om någon bör veta hur Alonso fungerar.
Personligen är jag övertygad om att han är otroligt motiverad och längtar enormt mycket efter att spräcka Sebastian Vettels svit på tre VM-titlar och själv ta sin tredje.
Annars var Kinas GP ett stort strategispel. Många depåstopp, förare på olika strategier och det gällde att koncentrera sig för att hålla reda på vem som slogs mot vem. Vissa förare släppte förbi folk direkt för att de egentligen slogs mot någon annan och inte ville riskera ett för stort däckslitage. Exempelvis låg Vettel tvåa bakom Alonso fem varv från mål, men han hade ingenting med kampen om pallplatser att göra. Han behövde gå in i depå en gång till, han gjorde det på varv 52 och rasade då till plats fyra. Han startade sedan en rasande jakt på Lewis Hamilton och på det sista varvet var han ruskigt nära britten, men Hamilton klarade sig och var trea i mål bakom Alonso och Kimi Räikkönen.
Kampen mellan Räikkönen och Hamilton avgjordes på det 38:e varvet, då finländaren körde om britten. Båda gick in i depå på varv 21, sedan gick finländaren in igen på varv 34 medan Hamilton väntade till varv 37. Med andra ord var det smart av Lotus att ta in finländaren tidigare än vad Mercedes tog in engelsmannen.
•••
Starten av Kinas GP tillhörde Ferrari, även om Lewis Hamilton kom bra iväg från pole position tog sig firma Alonso/Massa förbi Kimi Räikkönen upp på plats två och tre. På varv fem körde de båda Ferraribilarna om den ledande Mercedesen med Lewis Hamilton. Massa tappade sedan och var sexa i mål.
Massa hade annars det snabbaste depåstoppet, 2,4 sekunder.
•••
Mark Webber hade för lite bränsle i bilen efter kvalet och tvingades starta längst bak, enligt Red Bull handlade det om ett fel på bränsletanken. Österrikarna passade på att byta växellåda också, vilket gjorde att Webber startade från depån.
Webber bröt sedan på det 17.e varvet. Ett hjul lossnade. Red Bull måste böta 5000 euro för den incidenten.
•••
Esteban Gutierrez, Sauber, gjorde ett onödigt misstag på det sjätte varvet och avslutade Adrian Sutils (Force India) arbetsdag.
•••
I fjol vann Nico Rosberg i Kina, i år tvingades han bryta.
– Jag vet inte riktigt vad det var, men bilen kändes väldigt märklig oavsett med vilka däck jag körde på. Bilen understyrde jättemycket och det blev inte bättre med depåstoppet. I kurvan släppte sedan vänster framhjul markkontakten och det kan hända att stabilisatorn var sönder. Då brukar bilen reagera så, säger Nico Rosberg till RTL.
– Det är skit. Nu har jag brutit två av tre lopp och det är klart att det är frustrerande framföralt när det kändes som om jag fick en riktigt bra start på säsongen.
•••
Ingen förare straffades för att han körde med DRS under gul flagg. Det meddelar tävlingsledningen.
•••
Tittar vi framåt så längtar McLaren redan till tävlingen i Barcelona i början av maj. Även om formkurvan har pekat uppåt jämfört med säsongsstarten så är britterna inte nöjda. Till Barcelona kommer ett stort paket med uppdateringar och förhoppningen är att britterna ska kunna attackera under sommaren.
– Vi tog ett litet steg i Malaysia, ett litet steg här, men nu koncentrerar vi oss på det stora paketet som kommer till Europapremiären, säger Sergio Perez till motorsportmagazin.