Startsida / Inlägg

Därför skrotar Red Bull pakten

av Anna Andersson

Efter förra loppet ha det varit en het diskussion om stallorderns vara eller inte vara och jag fick följande brev av Mats Fjellström som har ett eget förslag.
Vad tycker ni om det?

Skulle det gå att få bort användningen av trista teamorder? Ja, det skulle gå om incitamenten för att använda teamorder tas bort!

I F1 finns det ett grundläggande problem som gynnar trista teamorder. Det är att det finns 2 mästerskap, konstruktörs och förarmästerskapet, som står i konflikt med varandra. Det ger ibland upphov till tråkig racing!
Det skulle dock gå att lösa. Här nedan är ett förslag. Det går i huvudsak ut på att separera det som kan ge upphov till konflikt.

Låt konstruktörerna få sina poäng baserat på lördagens kvalresultat (samma poängsskala som idag). Och låt förarna få sina poäng på söndagen som vanligt. Men för att det här ska funka riktigt bra så måste även konstruktörerna få en morot på söndagen!

Moroten ska bestå i att det blir en ny sak i F1: ”Driver of the race award”. Dvs tittarna får rösta på vilka förare de tyckt gjort dagens bästa prestation. Konstruktörerna skulle då få poäng baserat på hur bra racing deras förare presterat. De 6 mest uppskattade styrningarna skulle ge konstruktörspoäng enligt följande: 6-5-4-3-2-1.

Det innebär då att om ett team ger ”tråkiga” teamorder så kommer de antagligen inte få många konstruktörspoäng på söndagen. Dvs teamorder som förstör bra racing blir ett minne blott! Och vi får ett system som naturligt uppmuntrar till tajt och spännande racing. I dagens system så uppmuntras tråkig racing.

De tittare som röstar ska naturligtvis kunna vinna diverse priser, allt från en t-shirt till en special F1 weekend med ”Meet and greet”.

”Driver of the race award” skulle inte ha någon direkt koppling till slutresultatet. Om t.ex. Marussia gjort några helt fantastiska saker under racet och slutar 11 så skulle tittarna kunna visa sin uppskattning för det och ge dem konstruktörspoäng. Och en bil behöver heller inte gå i mål för att kunna erhålla dessa konstruktörspoäng. Låt säga att Alonso startat sist och kör upp sig till första plats men kraschar på sista varvet så skulle teamet mycket väl kunna få full pott (6 poäng) för den insatsen. Bra racing ska uppmuntras! Det skulle alla vinna på!
•••
Förresten kommer Red Bull att skrota multi 21 och multi 12 – koden som var en icke angreppspakt.
– Multi 21 betyder bil två är före bil ett, multi 12 tvärtom, säger Christian Horner till Sky Sports F1.
– Det är inte speciellt svårt, det är inte heller svårt att översätta, men de tre senaste loppen har båda våra förare misslyckats med att förstå koden och jag tror att vi måste skrota de, vi måste testa någonting annat.

Med andra ord ett tydligt bevis på att man hör det man vill höra och förstår det man vill förstå….
•••
Kimi Räikkönen passade på att tillbringa de lediga dagarna inför Kinas GP på motocrossbanan, han har ett eget team, Ice1Racing, och var med under testerna i Belgien. Hans chef hos Lotus Eric Boullier var väl inte helt nöjd med tanke på de erfarenheter han fick med sig när Robert Kubica kraschade sin rallybil.
– En av våra förare är känd för att han gör det som han vill, kommenterade Boullier Räikkönens hobby.
•••
Grattis Jac Villeneuve, världsmästaren från 1997 fyller 42 år i dag.
Här kan du se hans sista varv i Jerez 1997:

•••
Om jag uppfattar era kommentarer rätt så fortsätter vi med de engelsk-svenska racinguttrycken här på bloggen.
Då så. Nu kör vi.
Dags att ladda för Kinas GP i helgen