Startsida / Inlägg

Inför omg 3 – Kinas GP

av Anna Andersson

Några snabbfakta inför Kinas GP:

Flest segrar:
Lewis Hamilton, 2, 2008 och 2011
Loppet avgörs för tionde gången.
Fjolårets segrare: Nico Rosberg, han tog Mercedes första seger. Han hade även pole position.
Här kan du se honom förklara sitt polevarv från 2012:

http://www.youtube.com/watch?v=gVGnmXc5eBE

Däck: Soft och medium. Det är premiär för soft 2013. Tidsskillnaden per varv ligger på 0,5 till 0,6 sekunder. Enligt Pirelli håller de mjuka däcken mellan 14 och 16 varv.
– Banans layout gör att det blir en tuff belastning för däcken, framförallt slits vänster framdäck. Dessutom måste man bromsa hårt, kraften kan vara upp till 5g och det gör att det krävs mer av framdäcken än av bakdäcken, säger Pirellis Paul Hembery till Kicker.
I Kina så slits däcken mindre än på Sepang, men mer än på Albert Park.
Depåstopp: Två 2012, Nico Rosberg gick i depå på varv 13 och 33. Han startade på soft och bytte sedan till medium två gånger. I år räknar de flesta med tre depåstopp, möjligen har Lotus och Force India (som haft en liten fördel när det gäller däcken hittills) försöka med två stopp.
Längd: 5,451 km (65 varv)
Kurvor: 9 höger, sju vänster
Kurvor över 100 km/tim: 5
Kurvor över 250 km/tim: 1
Avstånd till första kurvan: 260 m
Medelhastighet 2012: 189,779 km/tim
Fullgas: Ca 55 procent.
•••
McLaren kommer med uppdateringar till Kinas GP, det gör de flesta andra stallen också. Hos britterna, som inte alls kunde hänga med i toppen under de två inledande loppen, handlar det om både planerade uppdateringar och sådant som man tvingats ändra efter säsongsinledningen.
•••
Red Bull har 21-årige Antonio Felix da Costa som reserv i Kina. I helgen ersätter han Sebastien Buemi som har åtaganden i Storbritannien. Är da Costa på väg till en förarplats hos Toro Rosso?