Är han Ferraris nya stjärna?
avMonaco.
Äntligen är det dags för säsongens mest klassiska lopp och sett till schemat så är det vissa förändringar jämfört med en vanlig F1-helg. Träningarna är på torsdagen.
Detta eftersom loppet tidigare gick under Kristi Himmelfärdshelgen och man ville ha en så liten påverkan på trafiken som möjligt. Numera går loppet betydligt senare på säsongen, men schemat ligger kvar. Därför är fredagen ledig för PR-uppdrag – vilket också ofta är aktuellt just i Monaco.
Så tiderna som gäller är följande:
Torsdag:
Träning 1: kl 10.00
Träning 2: kl 14.00
Fredag: Ledigt
Lördag: Träning 3 kl 11.00
Kval: kl 14.00
Söndag
Race: kl 14.00
Pirelli har, precis som de senaste två åren, med sig de båda mjukaste däckblandningarna, supersoft och soft. Här är Pirellibossen Paul Hemberys egna ord saxade från Pirellis pressmeddelande:
– I Monaco räknar vi med att det blir två depåstopp per bil, jämfört med det senaste loppet i Barcelona slits inte däcken lika hårt. Detta gör dock inte att strategin blir mindre viktig utan vi har de senaste åren sett förare använda väldigt olika strategier och ändå vara väldigt jämna in i mål. I Barcelona startade segraren längre ner på gridden än någonsin tidigare och det blir spännande att se om det mönstret kan upprepas i Monaco, banan är känd för att vara svårt att köra om på. Detta gör att strategin blir viktigare än vad den brukar vara och stallen kommer att använda sig av olika taktik för att förbättra de positioner de hade i starten.
Han har tidigare sagt att även en strategi med ett depåstopp kan fungera om det blir speciella omständigheter och säkerhetsbilen tvingas ut på banan.
När det gäller de omtalade däcken kommer den nya versionen först till loppet i Kanada, andra helgen i juni. Men enligt Pirelli blir det inga större skillnader eftersom FIA inte vill ha tillbaka däcken från 2012. Förbundet anser att det var för få depåstopp ifjol.
– Vi hoppas att vi klarar av att göra förändringarna utan att påverka det arbete som stallen lagt ner hittills under säsongen allt för mycket, hälsar Hembery.
I morgon kommer jag att skriva mer om banan, lite kort kan vi bara konstatera att det är säsongens kortaste lopp, bara 260 km och är ett undantag från regelboken. Hade man kört över de 305 kilometerna som regelboken säger hade man inte klarat av maxtiden på två timmar. Ett varv i Monaco är varv 3,340 km.
Mer om det i morgon.
•••
När vi ska ladda inför Monaco så går det inte att går förbi den här videosnutten, även om kvalitén har lite övrigt att önska så kommer känslan tillbaka.
Det handlar om 1992, Ayrton Sennas femte seger i Monaco och hans kamp med Nigel Mansell.
http://www.youtube.com/watch?v=TAYcJhBTyew
Snacka om giganternas kamp.
•••
Den officiella hemligheten är bekräftad. Paddy Lowe lämnar McLaren och den 3 juni börjar han hos Mercedes.
•••
Det ryktas om Ferrari och Nico Hülkenberg. Tysken är inte alls nöjd hos Sauber som inlett säsongen sämre än väntat och målet är en VM-titel. Redan nu kör han ju med en motor från Ferrari….